Mikä sähkönsiirrossa maksaa?

15.02.2017, klo 15:41Kommentteja 0

Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy siirtää sähköä imatralaisiin koteihin ja muihin rakennuksiin vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Pidämme huolta sähköjohdoista, kaapeleista ja kaikesta, mikä liittyy sähköverkon toimivuuteen. Meillä on runsaslukuinen asiakaskunta ja paljon piuhaa. Palvelemme noin 25 000 sähkönsiirtoasiakasta ja huolehdimme noin 3 000 kilometrin sähkönjakeluverkosta.

Aika-ajoin kuulee ihmisten kritisoivan sähkönsiirron kalliita hintoja. Tuttuja ovat väittämät, että siirtohinnat ovat nousseet rajusti, siirtohinta on valmiilla verkolla rahastamista ja että verkko on automaattinen lupa painaa rahaa.  Pitävätkö nämä väittämät paikkaansa ja mikä siinä sähkönsiirrossa oikeastaan sitten maksaa? Tarkastellaan aihetta hieman tarkemmin.

Sähkövero

On totta, että sähkön siirron laskut ovat viime vuosina kasvaneet. Kahdessakymmenessä vuodessa sähkönsiirtohinnat ovat sähkölämmitteisillä taloilla nousseet keskimäärin 55 %. Se on pitkällä aikavälillä maltillinen korotus. Se, mikä sähkölaskussa siirtoyhtiön osalta on noussut huimasti, on sähkövero. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana sähkövero on noussut 265 %. Verojen osuus sähkölaskustasi on liki 1/3. Vero kerätään osana sähkön siirtohintaa ja kunkin alueen sähkönsiirrosta vastaava paikallinen verkkoyhtiö tilittää sen valtiolle. Ei siis ihme, jos sähkönsiirron osuus laskusta tuntuu suurelta, koska n. 57 % siirtolaskun osuudesta on veroja.

Hinnoittelun kohtuullisuus

Ovatko siirtohinnat sitten kohtuullisia? Verkkotoiminta on luvanvaraista ja tiukasti säänneltyä, luonnollisen monopolin muodossa tapahtuvaa liiketoimintaa. Sähkömarkkinalain mukaan verkkoyhtiön tulee toimia kaikkia osapuolia kohtaan syrjimättömästi ja siirtopalveluja on myytävä kaikille tasapuolisin perustein. Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy:n jakeluverkosta suurin osa on haja-astutusalueella, joten piuhaa on siellä asiakkaisiin nähden enemmän kuin kaupunkialueella. Hinta on kuitenkin sama asiakkaasta ja tämän asuinalueesta riippumatta. Hinnoittelun kohtuullisuutta valvovat energiaviranomaiset, joten ylihinnoittelu ei ole mahdollista. Viranomainen määrittää sallitun liikevaihdon ja katon siirtohinnoittelulle. Mahdollinen ylijäämä on valmistautumista investointeihin ja se on palautettava asiakkaille seuraavalla valvontajaksolla.

Mistä sähkönsiirtohinta muodostuu?

Vaikka sähkö siirtyy itsestään, vaatii siirtoreitin ylläpito monenlaisia toimenpiteitä. Kustannuksia syntyy verkon käyttötoiminnasta, huolloista ja viankorjauksista ja verkko-omaisuudesta. Valtaosa sähkönsiirtohinnasta on siis investointeja ja rahoitusta (54 %) ja kunnossapitoa (30 %).  Lisäksi verkkoyhtiön vastuulle kuuluu mittaus ja siirron laskutus. Näistäkin aiheutuu kustannuksia, joista maksat verkkoyhtiöllesi. Kantaverkkoyhtiö Fingridille maksettavat maksut (10 %) lohkaisevat myös oman osansa kustannuksista. Loput 6 % kustannuksista on häviösähköä.

Investoinnit

Miksi investointeja on tehtävä? Yksi syy miksi nyt investoidaan paljon, on uusi sähkömarkkinalaki. Se määrittelee, että jakeluverkko on suunniteltava ja rakennettava, ja sitä on ylläpidettävä siten, että

– jakeluverkon vioittuminen myrskyn tai lumikuorman seurauksena ei aiheuta asemakaava-alueella verkon käyttäjälle yli 6 tuntia kestävää sähkönjakelun keskeytystä

– jakeluverkon vioittuminen myrskyn tai lumikuorman seurauksena ei aiheuta muulla alueella verkon käyttäjälle yli 36 tuntia kestävää sähkönjakelun keskeytystä.

Nämä vaatimukset tarkoittavat, että verkon on oltava säävarmaa. Toimitusvarmuusinvestoinnit on tehtävä vuoden 2028 loppuun mennessä.  Säävarma verkko taas tarkoittaa useimmiten maakaapelointia ja se maksaa. Samaan aikaan yhteiskunnan sähköriippuvuus lisääntyy, asiakkaiden odotukset kasvavat, sähkön käyttötavat muuttuvat ja uusiutuva tuotanto lisääntyy. Syitä investoinneille on siis monia. On meidän kaikkien etu, että verkko on kunnossa ja mahdollistaa kaikki nämä vaatimukset.

Kun seuraavan kerran katsot sähkölaskuasi, muista mitä kaikkea maksamasi siirtomaksut mahdollistavatkaan. Toimiva sähköverkko helpottaa elämää kummasti.

VUODEN 2016 SUURIMMAT INVESTOINNIT


Immalan sähköasema. Joulukuussa 2016 valmistunut Immalan sähköasema varmisti osaltaan lähialueen sähkönjakelua sekä sähköverkon käyttövarmuutta.


Itä-Siitolan maakaapelointi hanke paransi huomattavasti sähkömarkkinalain mukaista sähkönjakelun toimitusvarmuutta asiakkaille.

VUODEN 2017 INVESTOINTIKOHTEET KARTALLA



Tuulikallion 2017
Pienjänniteverkon saneeraus (ilmajohtoja maa¬kaapeliksi). Aloitus kesällä 2017 ja jatkuu vuo-den 2018 puolelle.

Virasoja 2017-2019
Pienjänniteverkon saneeraus lisäksi saneerataan keskijänniteverkkoa sekä muuntamoita. Työ teh¬dään kolmessa osassa.

Liisankatu ja Saareksiinmäen kiertoliittymä 2016-2017
Liisankadun työmaa (ilmajohtoverkon maakaa¬pelointi) on osa Imatrankosken aluesaneera-usta, joka on aloitettu jo keväällä 2016. Liisan¬katu valmistuu keväällä 2017. Saareksiinmäen kiertoliittymä pienjänniteverkon osalta töiden pitäisi valmistua vuoden 2017 alkupuolella.

Sienimäenranta 2
Kohde on uudisrakennuskohde, jossa alueelle rakennetaan uusille tonteille sähköverkko. Val-miina toukokuussa 2017.

Kanava-aukionkatu 2017
Tämän kohteen kaapelointi on jo tehty, mutta mahdollisiin tuleviin tarpeisiin varaudutaan ali-tusputkilla.

Rautionkylä 2016-2017, ISSS pääurakoitsija
Kaapelointiprojekti alueella on aloittu jo syksyllä 2016, valmistuu 2017 vuoden loppuun men-nessä.

Rajapatsas –Rautalan alue
(Pietarin ja Ensontien väli), ISSS pääurakoitsija
Maakaapelointiprojekti, jossa 60-luvun lahonneet ilmajohtopylväät korvataan maakaape¬lilla. Samalla uusitaan 20 kV ilmajohtoa, joka on aiheuttanut viime vuosina useita sähkökat¬koja Rajapatsaan alueella. Valmiina 2017 vuo¬den loppuun mennessä.


MIKSI INVESTOIDAAN

•  sähkömarkkinalain vaatimukset
•  varmistetaan sähkönsaanti
•  varaudutaan myrskyihin
•  verkko ikääntyy (sähköverkon keskimääräinen käyttöikä on 40 v.)
•  yhteiskunnan odotukset kasvavat
•  uudet sähkönkäyttötavat yleistyvät (aurinkoenergia, sähköautot)

Lähde: Energiateollisuus

Teksti: Karita Uitti
Kuvat: Kati Hallikainen

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Moottori lämpimäksi ennen käynnistystä

Pikkupakkaset ovat saapuneet ja on aika miettiä, milloin kannattaa esilämmittää moottoria moottorinlämmittimellä. Lämmittäminen kannattaa aloittaa, kun lämpötila valahtaa pakkaselle, mutta liian kauaa moottoria ei kannata lämmittää. Lue lisää

ISS omat uutiset

Sähkön siirtohinnat muuttuvat

Imatran Seudun Sähkönsiirto nostaa sähkön siirtohintoja 1.11.2017 alkaen. Hinnankorotuksen. vaikutus verolliseen siirtohintaan on keskimäärin 6,2 %. Sähköverottoman siirtohinnan nousu on 10 %. Lue lisää

Energiatehokkuus

Ei enää valojen sammuttelua – älyvalaistus muuttaa arkea

Energiansäästön nimissä valoja on neuvottu sammuttamaan tiloista, joissa ei oleskella. Tämä kannattaa edelleen, mutta tulevaisuudessa älykkäät järjestelmät muuttavat tapaamme säästää energiaa. Säästöstä tulee automaattista. Lue lisää

Vertailut

Täyssähköauto vai hybridi?

Sähköautot ovat tulossa vauhdilla. Mitä eroa on ladattavalla hybridillä ja täyssähköautolla? Koeajoimme Hyundai Ioniqin sekä ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Molemmilla malleilla pääsee sähköautoilun makuun ja niiden sähköiset toimintasäteet ovat hyvät. Lue lisää

Kodintekniikka

Nauti herkullisista uunijuureksista

Edullisesti ja helposti terveellistä. Kuulostaa jo melkein liian hyvältä. Täyteläisen maukkaat uunijuurekset ja vihannekset valmistuvat nopeasti uunissa pääruoaksi tai lisukkeiksi. Lue lisää

Turvallisuus

Vaihda palovaroittimesi 5-10 vuoden välein

Palovaroitin on jokaisen kodin pakollinen varuste, jonka kunnosta on pidettävä huolta. Testaa varotin säännöllisesti ja vaihda se uuteen 5-10 vuoden välein. Lue lisää

Liikenne

Taloyhtiöiden on aika miettiä sähköautojen latauksen toteuttaminen

Täyssähköautot ja ladattavat hybridit yleistyvät ja luonnollisin latauspaikka on kotitalon parkkipaikka. Taloyhtiöiden hallitusten ja isännöitsijöiden kannattaa herätä viimeistään nyt suunnittelemaan ja valmistelemaan taloyhtiölle strategia latauksen toteuttamisesta. Lue lisää

Pääkirjoitus

Suomalaisina uudelle vuosisadalle

Suomen siirtyessä uudelle vuosisadalle on Etelä-Karjalan kehityksessä kääntymässä uusi lehti. Monet maakunnan yritykset ovat vahvasti mukana megatrendeissä, kuten uusiutuvan energian hyödyntämisessä. Lue lisää

Laiteuutuudet

Segwaylta itse tasapainottavia henkilökuljettimia

Maailman johtava sähköisten henkilökuljettimien toimittaja on esitellyt kaksi uutta tuotetta, Segway miniLITEn ja miniPLUSsan, jotka muodostavat uuden minisarjakokoelman yhdessä nykyisen miniPRO-tuotteen kanssa. Lue lisää

Lämmitys

Lämmitätkö vai tuhlaatko?

Viimeistään nyt on aika kytkeä lämmitys päälle. Varmista samalla, että ilmanvaihdon lämmöntalteenottolaite on käytössä. Näin pysäytät lämmitysenergian tuhlauksen ja vähennät vedon tunnetta. Lue lisää