Renault on sähköautojen ykkönen Euroopassa

16.01.2017, klo 09:43Kommentteja 0

Renault on sähköautoissa Euroopan ykkönen, jonka kumulatiivinen myynti ylitti viime syksynä 100 000 kappaleen rajan. Vuodesta 2010 alkaen Renault on myynyt kaikkina vuosina Euroopassa enemmän sähköautoja kuin mikään muu valmistaja. Henkilöautoissa eniten myyty malli on Zoe ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja.

Renault Pro+ uutuudet Brysselin tavara-autonäyttelyssä.


Renault on nyt uudistanut tavara-automallistoaan. Toimintasäteet ovat pidentyneet ja tekniikka on muutoinkin nykyaikaistunut. Uudet mallit saapuvat Suomeen syyspuolella vuotta.

Renault esitteli Kangoo Z.E:n lokakuussa 2011, minkä jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille yli 25 000 kappaletta. Esittelystään lähtien Kangoo Z.E. on ollut luokkansa ykkönen ja uuden mallin myötä se vahvistaa asemaansa entisestään.

Toimintasäde pidempi kuin muilla sähköpakettiautoilla

Uudessa Kangoo Z.E:ssä ovat kaikki merkittävät asiat uutta. Niihin kuuluvat uusi ajoakku, moottori, laturi, lämpöpumppu ilmastointijärjestelmässä sekä yhdistettävyys internetiin. Merkittävien parannusten myötä Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.

Renault Kangoo Z.E:ssä on uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Uuteen moottoriin yhdistettynä Kangoo Z.E:n toimintamatka on NEDC:n normien mukaan 270 kilometriä eli sata kilometriä pidempi kuin ennen. Normaaliliikenteessä se tarkoittaa kesäkelillä yli kahdensadan kilometrin toimintamatkaa.

Akkujen energiatiheyttä lisätty

Uudessa ajoakussa käytetään samaa Renaultin ja LG Chemin kehittämää tekniikkaa, joka otettiin käyttöön uudessa Zoessa. Akkujen energiatiheyttä on lisätty niin, että kapasiteettia on saatu enemmän akun kokoa kasvattamatta.

Kangoo Z.E:ssä on myös uusi entistä paremmin energiaa hyödyntävä moottori, jossa on optimoitu akun hallintajärjestelmä. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissa. Kangoo Z.E:n 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-moottori on sataprosenttisesti Renaultin suunnittelema ja se perustuu Zoessa käytettäviin moottoreihin.

Lataaminen sujuu nopeammin

Lataaminen sujuu aiempaa nopeammin, sillä Kangoo Z.E:ssä on uuden sukupolven seitsemän kilowatin laturi. Sen avulla ajoakku saadaan ladattua 7 kW Wall Boxilla kuudessa tunnissa. Tunnin latauksella saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa eli ruokatunnin aikana voidaan lisätä reippaasti auton käyttömahdollisuutta.

Uutena innovaationa auton ilmastointilaitteessa on lämpöpumppu, joka lisää toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa. Lämpöpumpulla vähennetään ilmastointilaitteen kompressorin käyttöä, mikä pudottaa sähkön tarvetta ja pidentää siten osaltaan toimintamatkaa. Uusi Kangoo Z.E. on ensimmäinen sähköpakettiauto, jossa käytetään tällaista ratkaisua.

Lisäksi auton voi lämmittää tai jäähdyttää latauksen aikana. Toiminta käynnistetään joko etänä älypuhelimella tai auton sisältä.

Latauspisteet yhdistetty navigaattoriin


Uudistunut malli saa rinnalleen vuoden lopulla kookkaan Master Z.E:n. Lisäysten myötä Renaultin sähköautojen määrä kasvaa jo neljään Suomessa.


Renault Kangoo Z.E:ssa otetaan vuoden 2017 aikana vaiheittain käyttöön Z.E. Trip ja Z.E. Pass -palvelut. Niiden avulla on helpompaa käyttää Euroopan 80 000 yleisölle avointa latauspistettä. Z.E. Trip on yhdistetty auton navigaattoriin ja sen avulla voi etsiä latauspisteiden sijainnin. Sopivan latauspaikan sijainnin voi syöttää kohteeksi navigaattoriin ja ajaa suorinta tietä saamaan lisää virtaa.

Uutuuteen on saatavissa kolme järjestelmää, jotka helpottavat sähköauton käyttöä. My Z.E. Connect päästää käyttäjän älypuhelimen tai tietokoneen avulla katsomaan tietoja akun lataustilasta, toimintamatkasta ja tehdyistä latauksista. My Z.E. Conncet Pro on tarkoitettu yrityksille, joilla on käytössään useampia Kangoo Z.E-autoja. Järjestelmän avulla voidaan hallita autoja ja sen voi integroida yhtiön omiin järjestelmiin ja älykkääseen navigointiin. My Z.E. Inter@ctive antaa kuljettajalle mahdollisuuden ohjelmoida älypuhelimen tai tietokoneen avulla auton lämmitystä tai jäähdytystä. Hän voi myös ohjelmoida latauksen ottaen huomioon sähkön hinnan eri vuorokaudenaikoina.

Suomeen syksyyn mennessä


Renault Kangoo Z.E:n toimintamatka venyy yli 50 prosentilla ja se tullaan lisäämään Suomen mallistoon.

Tavallisen Renault Kangoon tapaan myös Kangoo Z.E:n saa valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla. Tavaratilan koko on polttomoottoristen mallien tapaan joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on 650 kiloa, mikä riittää suureen osaan kuljetuksista.

Kangoo Z.E. tarjoaa samat miellyttävät ajo-ominaisuudet kuin sen polttomoottoriset sisarmallit. Sähköauton ajaminen on erittäin vaivatonta, sillä se on aina automaattivaihteinen.

Suomeen uusi Renault Kangoo Z.E. saapuu syksyyn mennessä ja hinnat julkistetaan lähempänä myynnin alkamista.

Master Z.E. sähköistää suurten pakettiautojen luokan

Renault Masterilla on vahva asema omassa luokassaan. Se on vuodesta toiseen yksi kolmesta eniten myydystä automallista segmentissään ja nykyisen Masterin vuoden 2010 lopulla tapahtuneen esittelyn jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille lähes puoli miljoonaa,

Uusi Master Z.E. tuo Renaultin, Euroopan johtavan sähköautojen valmistajan, tietotaidon raskaiden ja kookkaiden tavarakuljetusten luokkaan. Sähkömoottorinen Master on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa. Sille on tulevaisuudessa paljon käyttöä yhä useamman kaupungin sulkiessa keskustansa polttomoottorisilta autoilta.

Renault yhdistää Master Z.E:ssä edistyksellisen tehokkaasti sähköä käyttävän moottorinsa uuden ajan akkuteknologiaan ja optimoituun akkujen käytön hallintaan. Tuloksena on raskaan sarjan pakettiauto, jonka toimintamatka ja latausaika on räätälöity kaupungissa toimivien asiakkaiden tarpeisiin.

Uudessa Master Z.E:ssä on Renaultin ja LG Chemin kehittämä ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Sähkömoottori on Renaultin suunnittelema Zoessa käytetty R75, jonka suurin teho on 57 kilowattia (76 hv). Asiakas voi valita auton huippunopeudeksi käytön mukaan joko 80 tai 115 km/h.

Akut täyteen kuudessa tunnissa

Uuden Master Z.E:n toimintamatka on NEDC:n normin mukaan kaksisataa kilometriä versiolla, jonka huippunopeus on rajoitettu 80 km/h. Auton akun saa ladattua täyteen kuudessa tunnissa 7 kW Wall Box -laturia käyttäen.

Varusteissa on paljon sellaisia, jotka ovat saatavissa vain Master Z.E:hen, kuten R-Linkiin yhdistetyt erikoispalvelut, matkustamon esilämmitys ja esijäähdytystoiminto, nopeusrajoitin ja Z.E. Voice, joka on jalankulkijoita varoittava äänijärjestelmä.

Dieselmoottorisen Masterin tapaan myös Master Z.E. ei ole yksittäinen malli, vaan se on asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitävä mallisarja. Saatavana on kolme vaihtoehtoa, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta. Master Z.E:n voi valita L1H1, L2H2 ja L3H2 -umpipakettiautona.

Akut eivät pienennä kuormatilaa

Akkujen ja sähkömoottorin sijoittaminen kookkaaseen pakettiautoon ei ole niin helppo tehtävä kuin voisi olettaa. Renault käytti asiantuntemustaan hyväkseen niin, että sähkömoottorista Masteria ei erota ulkoa sisarmalleista ja mikä tärkeintä, kuormatilan kokoa ei pienennetty lainkaan.

Master Z.E:n kuormatila on eri malleissa 8 - 13 kuutiometriä. Kantavuus on umpikorisissa noin 1000 - 1100 kg:n välillä. Masterin mainioihin ominaisuuksiin kuuluvat alhainen 55,7 sentin lastauskorkeus ja 270 asteen kulmaan avautuvat takaovet, jotka helpottavat lastin kuormaamista ja purkamista.

Renault Master Z.E:n myynti alkaa vuoden 2017 loppupuolella.

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Kesähelle saattaa nostaa kodin energiankulutusta

Herkkujen ja muiden ruokien kuljettaminen kaupasta kotiin tai mökille kannattaa varsinkin kesähelteellä tehdä kylmälaukulla. Jos matka on pitkä, suositeltavaa on hankkia autojääkaappi. Kylmälaitteet joutuvat kesällä muutoinkin koville, joten niitä ei pidä rasittaa enää lisää lämpimillä ruuilla ja juomilla. Lue lisää

ISS omat uutiset

Ikävalkojen sähkö on aina tullut Imatralta

Imatran Seudun Sähkö Oy täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Imatralaisille Ikävalkoille on aina ollut tärkeää olla paikallisen sähköyhtiön omistaja ja asiakas. Lue lisää

Energiatehokkuus

Energiatehokkuus on hyvä investointikohde

Energiatehokkuuden parantaminen on välttämätöntä kansainvälisiin haasteisiin vastaamiseksi ja se on kustannustehokas tapa parantaa kannattavuutta ja kilpailukykyä. Energiatehokkuusinvestointeihin saa myös rahoitusta. Rahoitusvaihtoehtojen löytäminen saattaa olla haasteellista tiedon hajanaisuuden vuoksi. Lue lisää

Vertailut

Kiinnostaako uusi sähköauto – tutustu eri hankintatapoihin

Moni kuluttaja ei tunne autonsa todellisia kuluja. Jos laskee huolella autosta koituvat kaikki kulut, päädytään melko suuriin lukuihin. Lue lisää

Kodintekniikka

Kodin älykaiuttimet viitoittavat tulevaisuuteen

Älykaiutin vastaa kysymyksiin ja soittaa pyynnöstä musiikkia. Se osaa myös näyttää televisiossa Netflix-leffoja ja YouTube-videoita, ja tunnistaa jopa suomalaisen englannin aksentin. Lue lisää

Turvallisuus

Suojaa sähkölaitteet ja rakennukset salamaniskuilta

Salamat aiheuttavat vuosittain tuhansia sähkölaitevaurioita. Suorat salamaniskut asuinrakennuksiin ja esimerkiksi maatalouden eläinsuojiin voivat olla kohtalokkaita aiheuttaessaan tulipaloja surullisine seurauksineen. Lue lisää

Liikenne

Sähköisissä kulkuvälineissä on valinnanvaraa: kaikki eivät sovellu katukäyttöön

Sähköpyörien ja muiden sähköisten kulkuvälineiden odotetaan lisääntyvän pyöräteillä ja kaduilla. Kaikki myynnissä olevat laitteet eivät kuitenkaan ole laillisia yleisille teille. Lue lisää

Pääkirjoitus

Virkeä 90-vuotias

Yhtiön hallitus, tilintarkastajat, hallintoneuvosto ja vielä lopuksi toukokuun alussa pidetty yhtiökokous ovat vahvistaneet Imatran Seudun Sähkö-konsernin 89. tilinpäätöksen. Näitä lukuja katsellessa voi todeta, että korkeasta iästään huolimatta, tämä ”vanhus” on edelleen hyvässä ja energisessä kunnossa. Lue lisää

Laiteuutuudet

Kahvinautintoja kuin baristan tekemänä

Automaattinen kahvikone tekee sinusta parhaimmillaan baristan kotiisi. Parhaimmillaan laite jauhaa uutta tuoretta kahvia sekä annostelee oikean määrän vettä ja vaahdottaa maitovaahtoa. Juuri niin kuin sinä haluat. Lue lisää

Lämmitys

Sähköautojen kauppa kiihtyy – Liikenteessä jo yli 3 miljoonaa sähköautoa

Viime vuonna myytiin maailmanlaajuisesti yli miljoona sähköautoa. Samalla rikottiin sähköautojen vuosimyyntiennätys. Maailman kaduilla ja teillä kulkee jo yli kolme miljoonaa sähköautoa. Nopeinta kasvu on Kiinassa, jossa myytiin viime vuonna lähes 580.000 sähköautoa. Lue lisää