Renault on sähköautojen ykkönen Euroopassa

16.01.2017, klo 09:43Kommentteja 0

Renault on sähköautoissa Euroopan ykkönen, jonka kumulatiivinen myynti ylitti viime syksynä 100 000 kappaleen rajan. Vuodesta 2010 alkaen Renault on myynyt kaikkina vuosina Euroopassa enemmän sähköautoja kuin mikään muu valmistaja. Henkilöautoissa eniten myyty malli on Zoe ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja.

Renault Pro+ uutuudet Brysselin tavara-autonäyttelyssä.


Renault on nyt uudistanut tavara-automallistoaan. Toimintasäteet ovat pidentyneet ja tekniikka on muutoinkin nykyaikaistunut. Uudet mallit saapuvat Suomeen syyspuolella vuotta.

Renault esitteli Kangoo Z.E:n lokakuussa 2011, minkä jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille yli 25 000 kappaletta. Esittelystään lähtien Kangoo Z.E. on ollut luokkansa ykkönen ja uuden mallin myötä se vahvistaa asemaansa entisestään.

Toimintasäde pidempi kuin muilla sähköpakettiautoilla

Uudessa Kangoo Z.E:ssä ovat kaikki merkittävät asiat uutta. Niihin kuuluvat uusi ajoakku, moottori, laturi, lämpöpumppu ilmastointijärjestelmässä sekä yhdistettävyys internetiin. Merkittävien parannusten myötä Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidempi kuin millään muulla sähköpakettiautolla.

Renault Kangoo Z.E:ssä on uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Uuteen moottoriin yhdistettynä Kangoo Z.E:n toimintamatka on NEDC:n normien mukaan 270 kilometriä eli sata kilometriä pidempi kuin ennen. Normaaliliikenteessä se tarkoittaa kesäkelillä yli kahdensadan kilometrin toimintamatkaa.

Akkujen energiatiheyttä lisätty

Uudessa ajoakussa käytetään samaa Renaultin ja LG Chemin kehittämää tekniikkaa, joka otettiin käyttöön uudessa Zoessa. Akkujen energiatiheyttä on lisätty niin, että kapasiteettia on saatu enemmän akun kokoa kasvattamatta.

Kangoo Z.E:ssä on myös uusi entistä paremmin energiaa hyödyntävä moottori, jossa on optimoitu akun hallintajärjestelmä. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissa. Kangoo Z.E:n 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-moottori on sataprosenttisesti Renaultin suunnittelema ja se perustuu Zoessa käytettäviin moottoreihin.

Lataaminen sujuu nopeammin

Lataaminen sujuu aiempaa nopeammin, sillä Kangoo Z.E:ssä on uuden sukupolven seitsemän kilowatin laturi. Sen avulla ajoakku saadaan ladattua 7 kW Wall Boxilla kuudessa tunnissa. Tunnin latauksella saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa eli ruokatunnin aikana voidaan lisätä reippaasti auton käyttömahdollisuutta.

Uutena innovaationa auton ilmastointilaitteessa on lämpöpumppu, joka lisää toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa. Lämpöpumpulla vähennetään ilmastointilaitteen kompressorin käyttöä, mikä pudottaa sähkön tarvetta ja pidentää siten osaltaan toimintamatkaa. Uusi Kangoo Z.E. on ensimmäinen sähköpakettiauto, jossa käytetään tällaista ratkaisua.

Lisäksi auton voi lämmittää tai jäähdyttää latauksen aikana. Toiminta käynnistetään joko etänä älypuhelimella tai auton sisältä.

Latauspisteet yhdistetty navigaattoriin


Uudistunut malli saa rinnalleen vuoden lopulla kookkaan Master Z.E:n. Lisäysten myötä Renaultin sähköautojen määrä kasvaa jo neljään Suomessa.


Renault Kangoo Z.E:ssa otetaan vuoden 2017 aikana vaiheittain käyttöön Z.E. Trip ja Z.E. Pass -palvelut. Niiden avulla on helpompaa käyttää Euroopan 80 000 yleisölle avointa latauspistettä. Z.E. Trip on yhdistetty auton navigaattoriin ja sen avulla voi etsiä latauspisteiden sijainnin. Sopivan latauspaikan sijainnin voi syöttää kohteeksi navigaattoriin ja ajaa suorinta tietä saamaan lisää virtaa.

Uutuuteen on saatavissa kolme järjestelmää, jotka helpottavat sähköauton käyttöä. My Z.E. Connect päästää käyttäjän älypuhelimen tai tietokoneen avulla katsomaan tietoja akun lataustilasta, toimintamatkasta ja tehdyistä latauksista. My Z.E. Conncet Pro on tarkoitettu yrityksille, joilla on käytössään useampia Kangoo Z.E-autoja. Järjestelmän avulla voidaan hallita autoja ja sen voi integroida yhtiön omiin järjestelmiin ja älykkääseen navigointiin. My Z.E. Inter@ctive antaa kuljettajalle mahdollisuuden ohjelmoida älypuhelimen tai tietokoneen avulla auton lämmitystä tai jäähdytystä. Hän voi myös ohjelmoida latauksen ottaen huomioon sähkön hinnan eri vuorokaudenaikoina.

Suomeen syksyyn mennessä


Renault Kangoo Z.E:n toimintamatka venyy yli 50 prosentilla ja se tullaan lisäämään Suomen mallistoon.

Tavallisen Renault Kangoon tapaan myös Kangoo Z.E:n saa valita joko 4,28 metrin pituisena vakiomallina tai 4,66 metrin pitkällä korilla. Tavaratilan koko on polttomoottoristen mallien tapaan joko 3,0 tai 4,0 kuutiometriä, sillä ajoakku on sijoitettu auton lattian alle. Kantavuus on 650 kiloa, mikä riittää suureen osaan kuljetuksista.

Kangoo Z.E. tarjoaa samat miellyttävät ajo-ominaisuudet kuin sen polttomoottoriset sisarmallit. Sähköauton ajaminen on erittäin vaivatonta, sillä se on aina automaattivaihteinen.

Suomeen uusi Renault Kangoo Z.E. saapuu syksyyn mennessä ja hinnat julkistetaan lähempänä myynnin alkamista.

Master Z.E. sähköistää suurten pakettiautojen luokan

Renault Masterilla on vahva asema omassa luokassaan. Se on vuodesta toiseen yksi kolmesta eniten myydystä automallista segmentissään ja nykyisen Masterin vuoden 2010 lopulla tapahtuneen esittelyn jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille lähes puoli miljoonaa,

Uusi Master Z.E. tuo Renaultin, Euroopan johtavan sähköautojen valmistajan, tietotaidon raskaiden ja kookkaiden tavarakuljetusten luokkaan. Sähkömoottorinen Master on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa. Sille on tulevaisuudessa paljon käyttöä yhä useamman kaupungin sulkiessa keskustansa polttomoottorisilta autoilta.

Renault yhdistää Master Z.E:ssä edistyksellisen tehokkaasti sähköä käyttävän moottorinsa uuden ajan akkuteknologiaan ja optimoituun akkujen käytön hallintaan. Tuloksena on raskaan sarjan pakettiauto, jonka toimintamatka ja latausaika on räätälöity kaupungissa toimivien asiakkaiden tarpeisiin.

Uudessa Master Z.E:ssä on Renaultin ja LG Chemin kehittämä ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Sähkömoottori on Renaultin suunnittelema Zoessa käytetty R75, jonka suurin teho on 57 kilowattia (76 hv). Asiakas voi valita auton huippunopeudeksi käytön mukaan joko 80 tai 115 km/h.

Akut täyteen kuudessa tunnissa

Uuden Master Z.E:n toimintamatka on NEDC:n normin mukaan kaksisataa kilometriä versiolla, jonka huippunopeus on rajoitettu 80 km/h. Auton akun saa ladattua täyteen kuudessa tunnissa 7 kW Wall Box -laturia käyttäen.

Varusteissa on paljon sellaisia, jotka ovat saatavissa vain Master Z.E:hen, kuten R-Linkiin yhdistetyt erikoispalvelut, matkustamon esilämmitys ja esijäähdytystoiminto, nopeusrajoitin ja Z.E. Voice, joka on jalankulkijoita varoittava äänijärjestelmä.

Dieselmoottorisen Masterin tapaan myös Master Z.E. ei ole yksittäinen malli, vaan se on asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitävä mallisarja. Saatavana on kolme vaihtoehtoa, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta. Master Z.E:n voi valita L1H1, L2H2 ja L3H2 -umpipakettiautona.

Akut eivät pienennä kuormatilaa

Akkujen ja sähkömoottorin sijoittaminen kookkaaseen pakettiautoon ei ole niin helppo tehtävä kuin voisi olettaa. Renault käytti asiantuntemustaan hyväkseen niin, että sähkömoottorista Masteria ei erota ulkoa sisarmalleista ja mikä tärkeintä, kuormatilan kokoa ei pienennetty lainkaan.

Master Z.E:n kuormatila on eri malleissa 8 - 13 kuutiometriä. Kantavuus on umpikorisissa noin 1000 - 1100 kg:n välillä. Masterin mainioihin ominaisuuksiin kuuluvat alhainen 55,7 sentin lastauskorkeus ja 270 asteen kulmaan avautuvat takaovet, jotka helpottavat lastin kuormaamista ja purkamista.

Renault Master Z.E:n myynti alkaa vuoden 2017 loppupuolella.

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Energiatehokasta joulunaikaa

Joululahjahankinnoissa kannattaa suosia energiaystävällisiä joululahjoja. Lahjoiksi voi hankkia pehmeitä paketteja, kestäviä käyttötavaroita, kirjoja tai mukavia palveluja. Lue lisää

ISS omat uutiset

Uusi asiakastietojärjestelmä parantamaan asiakaskokemusta

Imatran Seudun Sähkö Oy ja Net Group Nordic Oy ovat sopineet Synerall-asiakastietojärjestelmän toimittamisesta Imatran Seudun Sähkölle. Synerall on nykyaikainen ja joustava energiayhtiöiden tarpeisiin kehitetty asiakastietojärjestelmä, joka on syntynyt Net Group Oü:n ja Imatra Elekterin yhteistyön tuloksena. Microsoftin teknologiaan pohjautuva Synerall on käytössä muun muassa Virossa, Iso-Britanniassa ja Suomessa. Imatra Elekter on virolainen Imatran Seudun Sähkön Oy:n omistama tytäryhtiö. Lue lisää

Energiatehokkuus

Energian säästäminen taloyhtiöissä kiinnostaa enemmistöä

Suomalaisia taloyhtiön osakkaita kiinnostaa energian säästö omassa taloyhtiössään. Tutkimuksen mukaan osakkaista 64 prosenttia on valmis investoimaan taloyhtiön energian säästöön tähtääviin hankkeisiin kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Lue lisää

Vertailut

Taikinaterapiaa parhaimmillaan

Leipominen on hauskaa ja edullista. Suuritöisin vaihe eli taikinan valmistus sujuu kätevästi yleiskoneella ja leipuri voi keskittyä itse leipomiseen. Se voi olla suorastaan terapeuttista. Lue lisää

Kodintekniikka

Virtajohto seinään ja lenkille: Ketterästi kuntoon kotona

Taidanpa lähteä töiden jälkeen pitkälle lenkille. Ei haittaa, jos sää on räntäinen. Virtajohto seinään ja juoksumatto käyntiin. Lue lisää

Turvallisuus

Kodin sähköturvallisuutta ei kannata vähätellä

Millaisessa kunnossa kodin sähköjohdot ja pistokkeet ovat? Onko kodin sähkötyöhistoria tiedossa? Toimisiko kodissa jokin uusi valaistusratkaisu? Esimerkiksi näitä kysymyksiä toivoisi sähköasentaja kodeissa pohdittavan. Lue lisää

Liikenne

EU:n liikennepaketti linjaa liikenteen tulevaisuudet päästöt: Sähköinen liikenne vahvistuu

Ajoneuvojen päästörajojen kiristäminen vauhdittaa sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen yleistymistä. Lue lisää

Pääkirjoitus

Sähkön toimitusvarmuus ennätystasolla

Tämä vuosi on mennyt sähköverkon toimitusvarmuuden osalta erinomaisesti. Pahimmat myrskyt ovat menneet meidän verkkoalueemme ohi ja asiakkaiden kokemat katkot ovat olleet vähissä. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tyhjiöblenderi – ilman hapettumista ja hävikkiä

Tyhjiöblenderi ei hukkaa ravintoaineita tai hapeta raaka-aineita. Optimaalisessa 80 kPa:n alipaineessa väri ja ravintoaineet säilytetään estämällä ainesosien ja ilman välinen kosketus. Tämä parantaa tuoreiden raaka-aineiden luonnollista makua ja saat herkullisen ja tasaisen kermamaisen koostumuksen. Vähemmän hapettumista eikä hävikkiä! Lue lisää

Lämmitys

Liika lämpö ei ole terveellistä eikä taloudellista

Monessa suomalaisessa taloyhtiössä huoneilman lämpötila nousee talvisin liian korkeaksi. Sopiva lämpötila huoneilmalle on 21-22 °C. Lue lisää