Liikaa somea?

23.02.2017, klo 13:10Kommentteja 0

Sosiaalinen media yhdistää, viihdyttää ja tarjoaa tietoa. Mutta liiallinen somettaminen voi myös haitata normaalielämäämme.


Sosiaalipsykologi, sosiaalisen median tutkija Suvi Uskin mukaan someriippuvuus on varsin yleinen, mutta vähätelty ongelma.

– Itse kukin meistä saattaa myöntää olevansa riippuvainen somesta ja naurahtaa sitten päälle. Some voi kuitenkin ihan oikeasti viedä liikaa aikaamme ja haitata keskittymiskykyämme. Siihen uppoutuminen voi häiritä myös lähisuhteitamme, esimerkiksi kykyämme olla läsnä perheen arjessa.

Uskin mukaan vakavassa someriippuvuudessa on samanlaisia oireita kuin muissa toiminnallisissa riippuvuuksissa. Näitä ovat esimerkiksi väsymys, levottomuus, keskittymiskyvyn puute ja ärtyisyys.

Hän huomauttaa, että itse kukin voi testata omaa riippuvuuden astettaan pitämällä somepaaston:

– Mikäli ei pysty olemaan paria päivää kokonaan erossa somesta, niin voi olla syytä etsiä somen käyttöön uudenlaista lähestymistapaa.

 

Vähemmän aikaa mutta täysillä

Uskilla on konkreettisia vinkkejä siitä, minkälaista voisi olla järkevä somen käyttö.

– Silloin, kun on somessa, niin sitä kannattaa käyttää täysillä: tehdä päivityksiä, keskustella ja osallistua. Tämän jälkeen voi tehdä sitten jotain ihan muuta.

Hän huomauttaa, että usein pahinta on se, että roikkuu koko ajan passiivisesti somessa ja käy toistuvasti katsomassa, onko joku päivittänyt jotain.

– Tällöin oma muu tekeminen keskeytyy jatkuvasti. Huomaamatta päivän varrella saattaa käydä somessa vaikkapa kymmeniä kertoja. Somettaminen vie lopulta valtavasti aikaa

– Kannattaa ehkä myös miettiä, että onko tuollainen passiivinen somettaminen vain tapa täyttää tyhjyyttä. Olisiko tarjolla jotakin merkityksellisempää tekemistä, joka tarjoaisi enemmän?

 

Älä jää odottamaan tykkäyksiä

Uski neuvoo myös, että tykkäyksiä ei kannata jäädä turhaan odottamaan. Esimerkiksi puhelimen push-ilmoitukset voi laittaa pois päältä. Someen on järkevintä palata sellaisena ajankohtana, jonka on itse etukäteen päättänyt.

Jokaisen kannattaisi myös itse tykönään miettiä, mikä olisi järkevä somenvahtimisaktiivisuus. Uski liputtaa viiden kerran puolesta:

– Jos päättää, että käy somessa vain viisi kertaa päivässä, niin silloin harkitsee jokaisen kerran kohdalla tarkemmin, että onko käynti tarpeellinen. Saattaa olla, että tällöin myös lopulta saa enemmän irti niistä hetkistä, jolloin on somessa.

 

Somevapaita vyöhykkeitä

Uski kannustaa myös esimerkiksi perheitä laatimaan yhteiset pelisäännöt, miten somea käytetään. Tarvetta voisi olla vaikkapa somevapaille vyöhykkeille.

– Omasta mielestäni somen paikka ei ole esimerkiksi ruokapöydässä. Ehkäpä myös makuuhuone voisi olla kokonaan somevapaa vyöhyke.

Uskin mukaan esimerkiksi perheenjäseniltä ja ystäviltä on oikeus vaatia aitoa läsnäoloa. Puolisolle voi sanoa, että ’nyt et keskity someen, vaan minuun’. Saman voi sanoa myös vanhempi lapselle – tai lapsi vanhemmalle.

 

Someriippuvuus ei katso ikää

Suvi Uski muistuttaa, että sosiaalinen media on tullut myös lasten maailmaan.

– Lasten sosiaalinen elämä jatkuu nykyään koulupäivän jälkeen iltamyöhään WhatsAppissa. Ikävä kyllä watsappailu voi saada joskus myös ikäviä piirteitä: sosiaalista mediaa voidaan käyttää myös kiusaamiseen ja joukosta pois sulkemiseen.

Hänen mukaansa vanhempien olisi hyvä olla ilmiöstä tietoisia, jotta he pystyisivät tunnistamaan mahdollisia ongelmatilanteita ja puuttumaan niihin.

Samaan aikaan on kuitenkin muistettava, että someriippuvuus ei katso ikää. Se ei ole esimerkiksi leimallisesti vain älypuhelimeensa kiinni kasvaneiden teinien ongelma.

Some voi saada liian suuren roolin elämässä myös vaikkapa aikuisiässä, silloin, kun muu kodin ulkopuolinen sosiaalinen elämä vähenee.

 

Lisätietoa netti- ja someriippuvuudesta: www.paihdelinkki.fi. Sivustolta löytyy myös testi, jolla voi tarkastella omaa netinkäyttöään.

 

Miksi muiden elämä on niin mielenkiintoista?


Ahkeran somettamisen ja ennen kaikkea passiivisen toisten päivitysten lukemisen, on arveltu toisinaan aiheuttavan myös kateutta ja jopa jonkinasteista masennusta.

Yhtenä selitysmallina on, että toisten elämä vaikuttaa oman elämään verrattuna paljon hohdokkaammalta.

Tarvitsimme ehkä parempaa some-lukutaitoa. Kannattaa muistaa, että usein päivityksillä pyritäänkin esittämään oma elämä mahdollisimman mielenkiintoisena.

Päivitykset ovat taiten valituttaja highlightseja ja tietoisesti työstettyjä tarinoita. Kertomatta jää, että oikeasti arki taitaa olla samanlaista kuin kaikilla muillakin.

Teksti: Matti Välimäki

 

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Tee energiateko – pese ikkunat

Ikkunoihin kertyy likaa ja pölyä, jotka estävät valon ja lämmön pääsyn ikkunoiden läpi. Kun aurinko alkaa paistaa ja ilmat lämmetä, kannattaa ikkunat pestä ja hyödyntää kevätauringon lämmittävä voima asunnon lämmityksessä. Lue lisää

ISS omat uutiset

Mikä sähkönsiirrossa maksaa?

Imatran Seudun Sähkönsiirto Oy siirtää sähköä imatralaisiin koteihin ja muihin rakennuksiin vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Pidämme huolta sähköjohdoista, kaapeleista ja kaikesta, mikä liittyy sähköverkon toimivuuteen. Meillä on runsaslukuinen asiakaskunta ja paljon piuhaa. Palvelemme noin 25 000 sähkönsiirtoasiakasta ja huolehdimme noin 3 000 kilometrin sähkönjakeluverkosta. Lue lisää

Energiatehokkuus

Säilytä ruoat ja raaka-aineet turvallisesti ja maukkaina

Oikea säilytyslämpötila ja oikeat säilytysolosuhteet ovat ensiarvoisen tärkeitä ruokien säilyvyyden kannalta. Tämä pätee sekä valmiiseen ruokaan että raaka-aineisiin. Lue lisää

Vertailut

Testissä applikaatio-ohjattavat robottipölynimurit: Vaivattomuutta päivittäissiivoukseen

Haetko helpotusta siivoukseen, apua päivittäiseen puhtaanapitoon ilman vaivaa? Silloin robotti-imuri saattaa olla ratkaisu. Se siivoaa suurimman osan lattioista poissa ollessasi ja kotiin tullessasi on taas siistiä. Lue lisää

Kodintekniikka

Puhtaat hampaat – kaunis hymy

Hampaat pitäisi harjata ainakin kahdesti päivässä. Sähköhammasharjalla se onnistuu kätevästi. Lisäksi hammasvälit pitäisi puhdistaa päivittäin erikseen. Säännöllisen ateriarytmin puuttuminen näkyy välipalasyömisinä, jolloin hampaat altistuvat yhä uudelleen ja uudelleen happohyökkäyksille. Lue lisää

Turvallisuus

Kodin tietoturva kuntoon

Digitalisaation myötä kodinkoneet muuttuvat nyt nettikäyttöisiksi. Matkalla digiyhteiskuntaan on vain iso mutka matkassa – kodinkoneiden heikko tietoturva. Lue lisää

Liikenne

Renault on sähköautojen ykkönen Euroopassa

Renault on sähköautoissa Euroopan ykkönen, jonka kumulatiivinen myynti ylitti viime syksynä 100 000 kappaleen rajan. Vuodesta 2010 alkaen Renault on myynyt kaikkina vuosina Euroopassa enemmän sähköautoja kuin mikään muu valmistaja. Henkilöautoissa eniten myyty malli on Zoe ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja. Lue lisää

Pääkirjoitus

Karjalaista pöhinää

Ennakkotietojen mukaan Etelä-Karjalan väki väheni viime vuonna lähes 800 henkilöllä. Muuttotappiokuntia olivat lähes kaikki. Lue lisää

Laiteuutuudet

Pesee ja kuivaa

Mielen ensimmäinen kuivaavien pesukoneiden W1-mallisto koostuu kolmesta koneesta kahdessa eri kokoluokassa. Kaikissa on Mielen hellävarainen kennorumpu, linkous etenee 1600 kierrosta minuutissa ja energiatehokkuusluokka on A. Lue lisää

Lämmitys

Pakkanen tulee, lämmitätkö oikein?

Koko Suomeen odotetaan kylmää säärintamaa, jonka taittuminen ei ainakaan vielä näy sääkartoilla. – Nyt kannattaa olla tarkkana kodin huonelämpötilojen säädössä, sillä kovana pakkaskuukautena lämmityslasku saattaa olla moninkertainen syyskuukauteen verrattuna, muistuttaa asiantuntija Sami Seuna Motiva Oy:stä. Lue lisää