Latauspiste omalle kotipihalle

19.02.2020, klo 18:01Kommentteja 0

Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kaksinkertaistunut jo muutaman vuoden. Kehitykselle ei näy loppua, joten latauspisteiden tarve kotipihoilla lisääntyy. Kotilataukset voidaan hoitaa julkisia latauspisteitä pienemmillä tehoilla, silloin paikkojen järjestäminen onnistuu taloyhtiöiden pihoillekin kohtuukustannuksin.


Miksi sähköautojen latauspisteitä pitää saada kotipihalle? Siksi, että sähköautot kannattaa ladata silloin kun ne seisovat. Mikä silloin onkaan parempi paikka kuin kodin tai työmaan parkkipaikka. Harva yksityishenkilö ajaa autollaan ympäri vuorokauden, vaan auto seisoo yleensä öisin pysäköitynä ja usein myös tunteja työpäivän aikana. Nämä ovat juuri niitä hetkiä, jotka kannattaa hyödyntää sähköauton lataamiseen.

Lataaminen kotona tai töissä sujuvoittaa auton käyttöä, kun verrataan sitä polttomoottoriautoon, koska silloin ei autoa tarvitse käydä erikseen ”tankkaamassa”. Useimmille autoilijoille työ- ja kotilataukset riittävät valtaosaan ajoista ja muita latauspisteitä tarvitaan vain pidemmillä matkoilla.

Kauppojen tarjoamat asiointilatauspisteet sekä sähköyhtiöiden tarjoamat kadunvarsilla tai julkisilla parkkipaikoilla olevat latauspisteet täydentävät hyvin koti- ja työpaikkalatausta. Auton kytkeminen lataukseen kestää alle minuutin. Lataaminen auton seistessä pihalla ei häiritse auton käyttöä arkiajossa, vaan tekee siitä mukavampaa.

 

Miksi kotilatauksessa ei korosteta nopeutta?

Koko yhteiskunnan, kuluttajien sekä talo- ja kiinteistöyhtiöiden kannalta on normaalinopeuksinen älykkäästi ohjattu lataus taloudellisin vaihtoehto, koska autot seisovat kotona ja töissä pidempään. Kiireellisissä tapauksissa voidaan hidasta latausta täydentää pikalatauspisteillä.

Suomalaisten keskimääräinen ajotarve pystytään täyttämään yllättävän pienellä latausteholla. Jos ladataan esimerkiksi noin sähköuunin virrankulutusta vastaavalla eli kahdeksan ampeerin virralla yli yön, saadaan auton akkuun noin 100 kilometriä ajomatkaa. Tämä riittää monella autoilijalla normaalin päivän tarpeisiin. Kannattaa myös muistaa, että tällöin akku pysyy täytenä, pidempiä matkoja varten.

Jos talo- ja kiinteistöyhtiöissä on mahdollista huomioida eri käyttäjien erilaiset tarpeet eli ajoittainen tarve tehokkaampaan lataukseen, kannattaa varautua siihen, että muutamasta pisteestä saa ladattua hieman isommalla teholla, mutta pikalataustehoihin ei taloyhtiöissä kannata pyrkiä. Sähköautoa on järkevää ladata kotona ja työpaikalla hitaasti ja jättää pikalataukset matkan tekoon ja palvelutarjoajien pisteiden hoidettavaksi.

 

Monilla pihoilla on sähkönsyöttö valmiina

Latauspisteiden järjestäminen pihalle ei yleensä tarkoita koko taloyhtiön pihan ja parkkipaikan auki kaivamista. Usein mediassa maalataan tällaisia kauhukuvia. Erilaisten taloyhtiön remonttien aikana on kuitenkin järkevää tehdä pieniä toimia, jotka auttavat tulevaisuuden tarpeiden täyttämisessä, kun latauspisteitä pitää pihalle järjestää.

Esimerkiksi sähkökeskusta uusittaessa kannattaa varata tietty määrä tehoa autojen latauspisteisiin. Keskuksen uusimisen yhteydessä kustannus on pieni. Jos pihalla kaivetaan, esimerkiksi piharemontin yhteydessä, kannattaa miettiä myös uusia putkituksia autopaikoille. Tärkeintä on tunnistaa tulevat tarpeet ja hankkia suunnittelijalle suunnittelunohjausta toimijalta, joka on perehtynyt sähköautojen latauksen toteuttamiseen.

 

Latauskartoitus auttaa alkuun

Taloyhtiöiden on hyvä varautua vauhdissa olevaan kehitykseen teettämällä latauskartoitus asiantuntijalla. Tällöin voidaan esimerkiksi selvittää, onko mahdollista toteuttaa sähköautojen lataus edullisesti, koko parkkialueen kaapelointia uusimatta.

Markkinoille on tullut erilaisia vaihtoehtoja. Parhaimmillaan vanhat autolämmityspaikat saadaan vaihdettua sähköautojen lataukseen sopiviksi, samalla kun ne soveltuvat edelleen perinteisen lämmityspistorasian tavoin niille, jotka eivät latausmahdollisuutta vielä tarvitse, mutta haluavat käyttää moottori- ja sisätilanlämmitintä. Yksi esimerkki tällaisesta on latari.fi -palvelu.

Esimerkiksi 90-luvulla tai sen jälkeen toteutetuissa autopaikkakaapeloinneissa ei tule yleensä vaikeuksia, jos vaikeuksia ei ilmene sisätilan lämmittimenkäytössäkään. Tietenkin taloyhtiöissä voi olla sähköjärjestelmiä, joissa on turvallisuuspuutteita ja jotka pitäisi korjata muutoinkin.

Sähköautojen lataamisesta ei kannata tehdä suurta ongelmaa, vaan tutustua mahdollisuuksiin ja erilaisiin palvelutarjoajiin.


Teksti: Ari J. Vesa
Kuva: Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Huoneilmassa kevätpölyä?

Kevät on kuivannut kadut ja pihat. Monessa paikassa pihoja ja katuja on pesty, mutta kaikkea pölyä ei saada pois. Sisäilman parantamiseksi kannattaa puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit ja vaihtaa suodattimet. Lue lisää

ISS omat uutiset

Puista vapaa sähkölinja -projekti etenee – jo 100 km säävarmaa sähkölinjaa!

Imatran Seudun Sähkön Siirron ja Metsänhoitoyhdistys Etelä-Karjalan yhteinen Puista vapaa sähkölinja -projekti on edennyt suunnitellussa vauhdissa. Projekti on edennyt hyvässä yhteistyössä maanomistajien kanssa, joita koko projektin piirissä on yhteensä noin 2000. Lue lisää

Energiatehokkuus

Maistiaisia 2020-luvun ruoasta

Ruokakulttuuri elää ja muuttuu. 2020-luvulla kasvisten käyttö lisääntyy ja pääsemme nauttimaan uudenlaisista mauista ja aterioista. Uutta voi syntyä myös vanhoista suomalaisista perinneruoista. Lue lisää

Vertailut

Kohti valkeaa hymyä

Hammasalan ammattilaiset suosittelevat sähköhammasharjaa. Sähköhammasharjaa suositellaan sen puhdistustehon vuoksi. Sähköhammasharjalla hampaat tulevat käsiharjalla harjaamista puhtaammiksi ja säännöllisellä sekä huolellisella harjaamisella pääset kohti valkeampaa hymyä. Vaihtoehtoja löytyy kaikissa hintaluokissa. Kokeilimme neljää sähköhammasharjaa. Lue lisää

Kodintekniikka

Sähkösavustimella helppo savustuskesä

Sähkösavustin on monipuolinen laite kesän ruuanlaitossa. Sähkövastuksella varustettuja savustuslaitteita on ollut markkinoilla jo pitkään. Sähkösavustimella valmistuu koko aromikas ateria kesäpöytään. Savustaa voi ympäri vuoden esimerkiksi kalaa, lihaa ja kasviksia. Lue lisää

Turvallisuus

Nauti lämmöstä ja säästä luontoa ja lompakkoa – Ikääntyvän lämmönjakokeskuksen kuntotarkastus kannattaa

Kuopion alueella yli 6100 kiinteistöä lämpiää kaukolämmöllä. Niistä jopa kaksi kolmesta kuluttaa enemmän energiaa kuin olisi tarpeen, arvioi Kuopion Energian asiantuntija, kaukolämmön myyntipäällikkö Teemu Tirkkonen. Lue lisää

Liikenne

Olisiko Suomesta sähköisen lentämisen edelläkävijäksi?

Lentoliikenteen runsaat hiilidioksidipäästöt puhuttavat. Yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista nykymuotoiselle lentoliikenteelle on lentokonekannan sähköistäminen. Tutkimuksen mukaan Suomi voisi olla sähköisen lentämisen edelläkävijämaa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Juhlavuoden satoa

Viime vuonna juhlittiin 90-vuotiasta Imatran Seudun Sähkö Oy:tä. Vuotta muistellaan varmasti hyvillä mielin niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, yhtiön johdon kuin henkilökunnankin parissa. Mutta miltä näyttää vuosi numeroina? Lue lisää

Laiteuutuudet

Imuroi ja pese lattiat automaattisesti

iRobotin uusi Roomba 970-sarja käyttää Imprint™-linkkitekniikkaa ja pystyy yhteistyöhön Braava jet m6 -robottimopin kanssa. Tämän tekniikan avulla lattianpesu käynnistyy automaattisesti imuroinnin päätyttyä. Lisäksi on mahdollisuus käyttää iRobot HOME -sovellusta siivoustöiden ajoittamiseen ja seuraamiseen. Lue lisää

Lämmitys

Vuosikellosta vinkit kodin talotekniikan kunnossapitoon

Kodista kannattaa pitää huolta. Talotekniikan huolenpidolla asumismukavuus ja turvallisuus pysyvät kunnossa ja asuinkustannukset kurissa. Samalla kodin lämmön- ja sähkönkulutus pysyy kurissa. Asumisen vuosikello auttaa muistamaan, mitä eri vuodenaikoina kannattaa tehdä. Lue lisää