Latauspiste omalle kotipihalle

19.02.2020, klo 18:01Kommentteja 0

Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kaksinkertaistunut jo muutaman vuoden. Kehitykselle ei näy loppua, joten latauspisteiden tarve kotipihoilla lisääntyy. Kotilataukset voidaan hoitaa julkisia latauspisteitä pienemmillä tehoilla, silloin paikkojen järjestäminen onnistuu taloyhtiöiden pihoillekin kohtuukustannuksin.


Miksi sähköautojen latauspisteitä pitää saada kotipihalle? Siksi, että sähköautot kannattaa ladata silloin kun ne seisovat. Mikä silloin onkaan parempi paikka kuin kodin tai työmaan parkkipaikka. Harva yksityishenkilö ajaa autollaan ympäri vuorokauden, vaan auto seisoo yleensä öisin pysäköitynä ja usein myös tunteja työpäivän aikana. Nämä ovat juuri niitä hetkiä, jotka kannattaa hyödyntää sähköauton lataamiseen.

Lataaminen kotona tai töissä sujuvoittaa auton käyttöä, kun verrataan sitä polttomoottoriautoon, koska silloin ei autoa tarvitse käydä erikseen ”tankkaamassa”. Useimmille autoilijoille työ- ja kotilataukset riittävät valtaosaan ajoista ja muita latauspisteitä tarvitaan vain pidemmillä matkoilla.

Kauppojen tarjoamat asiointilatauspisteet sekä sähköyhtiöiden tarjoamat kadunvarsilla tai julkisilla parkkipaikoilla olevat latauspisteet täydentävät hyvin koti- ja työpaikkalatausta. Auton kytkeminen lataukseen kestää alle minuutin. Lataaminen auton seistessä pihalla ei häiritse auton käyttöä arkiajossa, vaan tekee siitä mukavampaa.

 

Miksi kotilatauksessa ei korosteta nopeutta?

Koko yhteiskunnan, kuluttajien sekä talo- ja kiinteistöyhtiöiden kannalta on normaalinopeuksinen älykkäästi ohjattu lataus taloudellisin vaihtoehto, koska autot seisovat kotona ja töissä pidempään. Kiireellisissä tapauksissa voidaan hidasta latausta täydentää pikalatauspisteillä.

Suomalaisten keskimääräinen ajotarve pystytään täyttämään yllättävän pienellä latausteholla. Jos ladataan esimerkiksi noin sähköuunin virrankulutusta vastaavalla eli kahdeksan ampeerin virralla yli yön, saadaan auton akkuun noin 100 kilometriä ajomatkaa. Tämä riittää monella autoilijalla normaalin päivän tarpeisiin. Kannattaa myös muistaa, että tällöin akku pysyy täytenä, pidempiä matkoja varten.

Jos talo- ja kiinteistöyhtiöissä on mahdollista huomioida eri käyttäjien erilaiset tarpeet eli ajoittainen tarve tehokkaampaan lataukseen, kannattaa varautua siihen, että muutamasta pisteestä saa ladattua hieman isommalla teholla, mutta pikalataustehoihin ei taloyhtiöissä kannata pyrkiä. Sähköautoa on järkevää ladata kotona ja työpaikalla hitaasti ja jättää pikalataukset matkan tekoon ja palvelutarjoajien pisteiden hoidettavaksi.

 

Monilla pihoilla on sähkönsyöttö valmiina

Latauspisteiden järjestäminen pihalle ei yleensä tarkoita koko taloyhtiön pihan ja parkkipaikan auki kaivamista. Usein mediassa maalataan tällaisia kauhukuvia. Erilaisten taloyhtiön remonttien aikana on kuitenkin järkevää tehdä pieniä toimia, jotka auttavat tulevaisuuden tarpeiden täyttämisessä, kun latauspisteitä pitää pihalle järjestää.

Esimerkiksi sähkökeskusta uusittaessa kannattaa varata tietty määrä tehoa autojen latauspisteisiin. Keskuksen uusimisen yhteydessä kustannus on pieni. Jos pihalla kaivetaan, esimerkiksi piharemontin yhteydessä, kannattaa miettiä myös uusia putkituksia autopaikoille. Tärkeintä on tunnistaa tulevat tarpeet ja hankkia suunnittelijalle suunnittelunohjausta toimijalta, joka on perehtynyt sähköautojen latauksen toteuttamiseen.

 

Latauskartoitus auttaa alkuun

Taloyhtiöiden on hyvä varautua vauhdissa olevaan kehitykseen teettämällä latauskartoitus asiantuntijalla. Tällöin voidaan esimerkiksi selvittää, onko mahdollista toteuttaa sähköautojen lataus edullisesti, koko parkkialueen kaapelointia uusimatta.

Markkinoille on tullut erilaisia vaihtoehtoja. Parhaimmillaan vanhat autolämmityspaikat saadaan vaihdettua sähköautojen lataukseen sopiviksi, samalla kun ne soveltuvat edelleen perinteisen lämmityspistorasian tavoin niille, jotka eivät latausmahdollisuutta vielä tarvitse, mutta haluavat käyttää moottori- ja sisätilanlämmitintä. Yksi esimerkki tällaisesta on latari.fi -palvelu.

Esimerkiksi 90-luvulla tai sen jälkeen toteutetuissa autopaikkakaapeloinneissa ei tule yleensä vaikeuksia, jos vaikeuksia ei ilmene sisätilan lämmittimenkäytössäkään. Tietenkin taloyhtiöissä voi olla sähköjärjestelmiä, joissa on turvallisuuspuutteita ja jotka pitäisi korjata muutoinkin.

Sähköautojen lataamisesta ei kannata tehdä suurta ongelmaa, vaan tutustua mahdollisuuksiin ja erilaisiin palvelutarjoajiin.


Teksti: Ari J. Vesa
Kuva: Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Ilmastotutkimus osoittaa: Huoli ilmastonmuutoksesta yhdistää suomalaisia, tiedoissa on puutteita

Energia ja sen käyttö yhdistetään ilmastonmuutokseen, mutta kokonaisuus on paljon laajempi. Suomessa on tahtoa ilmastotoimiin ja huolet ovat yhteisiä niin kansalaisten, kuntapäättäjien kuin suuryritysten johtajien joukossa. Lue lisää

ISS omat uutiset

Puista vapaa sähkölinja -projekti etenee – jo 100 km säävarmaa sähkölinjaa!

Imatran Seudun Sähkön Siirron ja Metsänhoitoyhdistys Etelä-Karjalan yhteinen Puista vapaa sähkölinja -projekti on edennyt suunnitellussa vauhdissa. Projekti on edennyt hyvässä yhteistyössä maanomistajien kanssa, joita koko projektin piirissä on yhteensä noin 2000. Lue lisää

Energiatehokkuus

Tervetuloa valoisa joulu

Joulu on taas ovella. Tänä vuonna joulua vietetään pitkälti kotona ja pukinkontin sisältöä mietitään monessa kodissa leppoisan kotoilun ja ulkoilun näkökulmasta. Joulussa on jännitystä – ja upeaa sähköistä tunnelmaa. Lue lisää

Vertailut

Ilmafriteerauskeittimellä valmistuu lähes kaikki ruoka

Airfryerit eli ilmafriteerauskeitinten mallikirjo on lisääntynyt, kun ilmafriteerausboomin aloittaneen Philips airfryerin rinnalle on tullut kilpailijoita myös halpamerkeiltä. Ilmafriteerauskeittimessä öljy korvataan kiertävällä kuumalla ilmalla ja ruuanvalmistus onnistuu ilman rasvaa. Työtehoseura selvitti testissään, miten yli 200 euron hintainen Philips ja 50 euron Prego selviävät tehtävästään. Lue lisää

Kodintekniikka

Ilmafriteerauskeittimellä valmistuu lähes kaikki ruoka

Airfryerit eli ilmafriteerauskeitinten mallikirjo on lisääntynyt, kun ilmafriteerausboomin aloittaneen Philips airfryerin rinnalle on tullut kilpailijoita myös halpamerkeiltä. Ilmafriteerauskeittimessä öljy korvataan kiertävällä kuumalla ilmalla ja ruuanvalmistus onnistuu ilman rasvaa. Työtehoseura selvitti testissään, miten yli 200 euron hintainen Philips ja 50 euron Prego selviävät tehtävästään. Lue lisää

Turvallisuus

Tervetuloa valoisa joulu

Joulu on taas ovella. Tänä vuonna joulua vietetään pitkälti kotona ja pukinkontin sisältöä mietitään monessa kodissa leppoisan kotoilun ja ulkoilun näkökulmasta. Joulussa on jännitystä – ja upeaa sähköistä tunnelmaa. Lue lisää

Liikenne

Lämmitä auto energiatehokkaasti ja turvallisesti

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja naapurien pihaan. Esilämmitys säästä polttoainetta ja vähentää päästöjä. Lämmitys parantaa myös turvallisuutta, kun liikkeelle päästään huurteettomin lasein. Lämmityksen harkitsematon käyttö lisää turhaa sähkönkulutusta. Lue lisää

Pääkirjoitus

Juhlavuoden satoa

Viime vuonna juhlittiin 90-vuotiasta Imatran Seudun Sähkö Oy:tä. Vuotta muistellaan varmasti hyvillä mielin niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, yhtiön johdon kuin henkilökunnankin parissa. Mutta miltä näyttää vuosi numeroina? Lue lisää

Laiteuutuudet

Koti-ilma kaipaa kosteutta

Ulkoilman viiletessä päälle laitettava lämmitys laskee kodin ilmankosteutta. Suositeltava ja miellyttävä sisäilmankosteus on 40–60 prosenttia. Suomessa keskuslämmityksen paahtaessa, etenkin talviaikoina, sisäilman kosteus laskee jopa alle 20 prosentin. Lue lisää

Lämmitys

Lämmityksessä helppo säästää energiaa

Ilmat ovat viilenneet ja lämmityslaitteet sekä niiden toimivuus on taas tärkeää. Kunnossa olevat ja oikein säädetyt sekä oikein käytetyt lämmityslaitteet kuluttavat vähemmän energiaa, mutta on myös muita mahdollisuuksia säästää lämmityksessä. Lue lisää