Latauspisteitä sähköautojen yleistymisen tahtiin

09.01.2019, klo 13:40Kommentteja 0

Liikenteen sähköistämisen nosto ilmastotavoitteiden saavuttamisen keinoksi on herättänyt kiinteistöt ja asukkaat miettimään sähköautojen latauksen järjestämistä pihoille. Toteutus on yksinkertainen, kunhan edetään säädösten ja taloyhtiöiden päätäntämekanismien mukaan.

Latauspisteen asennus taloyhtiön parkkipaikalle.

Suuri osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Keskusteluun on noussut kysymyksiä siitä, miten latauspisteet ovat taloyhtiöiden tiloihin teknisesti järjestettävissä, millaisia latauslaitteistoja voidaan taloyhtiöihin rakentaa ja mm. siitä, miten lataamisen energiakustannukset saa luotettavasti kohdennettua lataajien maksettavaksi sekä millaisia apuvälineitä tähän tarvitaan.

Taloyhtiön kannattaa pyytää sähköautolatauksen yksityiskohdat tunteva sähköalan ammattilainen kertomaan ratkaisuista ja kustannuksista esimerkiksi taloyhtiön kokoukseen. Asiantuntijan kanssaan voi myös pohtia sitä, millaiset ovat käyttäjien tarpeet, millaisia latauksia voidaan alkuvaiheessa sallia sekä milloin ja miten on syytä alkaa investoimaan parannuksiin.

Mitä latausjärjestelmältä halutaan?

Ensimmäinen selvitettävä asia on se, mitä latausjärjestelmältä halutaan? Halutaanko taata taloyhtiön asukkaille yön yli latauksessa tietty määrä kilometrejä tai tietty määrä kilometrejä esimerkiksi tunnin latauksella?

Haluttu toimintasäde ja latauksen nopeus muodostavat tärkeimmät kriteerit latausjärjestelmälle. Avuksi tähän pohdintaan kannattaa ottaa henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016: Suomalainen liikkuu keskimäärin 41 km päivässä ja 15 km yhdellä siirtymällä.

Kotilatausta suunniteltaessa voi huomioida, että yleensä hidas lataus riittää päivän ajotarpeeseen. Näin myös talonyhtiön sähköjärjestelmän tehot riittävät useammalle lataajalle ilman suuria remontteja. Sähköauton akku on päivittäiskäytön jälkeen harvoin tyhjä ja yöaikaisen latauksen tarve pystytään täyttämään hitaalla latauksella. Kiireisimmissä tapauksissa sähköautoilija voi turvautua pikalatauspisteisiin, joiden määrä lisääntyy automäärien kasvaessa.

Älykäs latausjärjestelmä esimerkiksi raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä, kuvassa Etolpan vaihtoehto.

Latauskustannusten kohdennus

Suunnitteluvaiheessa on myös päätettävä latauskustannusten kohdennus; riittävätkö käyttäjien mittarit, jotka luetaan määrävälein, vai onko parempi valita älykäs latausjärjestelmä, joka raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä.
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Matti Orrberg ja Voltmen Oy:n toimitusjohtaja Janne Skogberg rauhoittelevat kustannuksista huolestunutta kansaa.

- Kun sähköautoilijat ovat vielä toistaiseksi selkeä vähemmistö, kaikkia taloyhtiön autopaikkoja ei tarvitse heti muuntaa sähköautojen latauspisteiksi.
Harkiten hyvää tulee

Yksi vaihtoehto latauspisteiden järjestämisessä on pitkän ajan suunnitelma, jonka voi toteuttaa vaiheittain sähköautojen lisääntyessä. Yleensä alkuun päästään vanhoilla lämmityspisteillä vaihtamalla vain kotelo lataukseen sopivaksi. Kaapeloinnin voi uusia myöhemminkin. Joitakin teknisiä edellytyksiä on kuitenkin huomioitava.

Tarvittava energiamäärä perustuu siihen, kuinka paljon ajokilometrejä halutaan taata latausaikana. Ja mitä nopeammin energiaa halutaan ladata sitä enemmän tarvitaan tehoa. Sähköautolatauspisteiden hankinnan yhteydessä tulisi varmistaa, että kiinteistön sähkökeskukset sekä liittymis-, nousu- ja ryhmäkaapelointi ovat riittäviä, niin etteivät sähköt katkea ylikuormitustilanteessa.

Kannattaa muistaa, että sähköauton akku ei ole useimmiten tyhjä, kun auto parkkipaikalle ajetaan ja että päivittäiset ajomatkat ovat monella laskettavissa muutamassa kymmenessä kilometrissä. Julkiset pikalatauspisteet teiden varsilla ja kaupungeissa ovat ratkaisu suurempaan lataustarpeisiin.

Ei yksittäisiä, erilaisia latauspisteitä

- Osakkaiden yksittäin hankkimat eri tyyppiset latauslaitteet eivät ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu. Kannattaa edetä harkiten ja tehdä taloyhtiölle kokonaisvaltainen suunnitelma, jolla varmistetaan tehon riittävyys ja laitteiden yhteensopivuus.

- Älykäs latausjärjestelmä huolehtii latausten ohjauksesta ja tehotasapainosta eikä välttämättä ole tarvetta parantaa koko kiinteistön sähkönjakelua, muistuttaa Orrberg.

Latausmahdollisuus taattava kaikille

Aika usein taloyhtiöiden autopaikat ovat asukkaille nimettyjä, jolloin sähköauton latausmahdollisuus – vaikka sitten pienempitehoisenakin – on taattava jokaiselle asukkaalle. Ratkaisu, jossa taloyhtiöllä olisi sähköautoilijoiden yhteiskäytössä oleva latauspaikka, on käytännössä hankala eikä siksi suositeltava.

- Kukaan ei halua lähteä yömyöhään siirtämään autoaan ja tekemään tilaa seuraavalle lataajalle, toteaa Janne Skogberg.

Jos tavoitellaan ARA-tukea, latausvalmius kannattaa tehdä kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille.

Teksti: Ari J. Vesa, Kuvat: Mikko Arvinen ja Tuomas Sauliala

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Puheenaiheena energiankäyttö

Lokakuussa energiansäästöviikko nostaa puheenaiheeksi suomalaisten energiankäytön ja keinot tehostaa energiankäyttöä. Kerää joukkue työpaikallasi ja ilmoita organisaatiosi mukaan pelilliseen energiavarttiin tiistaina 8. lokakuuta. Lue lisää

ISS omat uutiset

Imatran Seudun Sähkönsiirto nostaa sähkön siirtohintoja 1.7.2019 alkaen. Hinnankorotuksen vaikutus verolliseen siirtohintaan on keskimäärin 11,2 %.

Sähkön siirtohinta muodostuu perusmaksusta ja kulutuksen mukaan määräytyvästä osasta sekä sähkö- ja arvonlisäverosta. Heinäkuussa voimaan astuva hinnankorotus kohdistuu sekä perus- että kulutusmaksuun. Lue lisää

Energiatehokkuus

Pihoille kaivataan valoa

Pihan kulkureittien valaiseminen on kyselyn mukaan pihojen tärkein sähköistysaihe. Pihalle kaivataan myös pistorasioita kausivaloille sekä sähköisille työkaluille. Nyt on oikea aika suunnitella pihan sähköistyksen parantaminen ja toteuttaa se kesän aikana ennen syksyn pimeitä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

Kaikista marjoista ja hedelmistä voi tehdä mehua

Kaikista marjoista ja hedelmistä voi valmistaa mehua joko höyryttämällä tai keittämällä. Jos marjoja on paljon, höyrymehun valmistaminen on vaivattominta. Lue alta Marttojen ohjeet hedelmien ja marjojen käsittelyyn. Lue lisää

Turvallisuus

Sähköasennuksia myydään epäasiallisilla perusteilla

Sähköremontteja on myyty kysenalaisin menetelmin ovelta ovelle vanhoissa omakotitaloissa. Ole varovainen, varmista korjaustarve soittamalla paikalliselle sähköurakoitsijalle ennen kuin tilaat mitään. Suhtaudu tuputtavaan ovelta ovelle -myyntiin aina terveellä epäluulolla. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Pääkirjoitus

Juhlavuoden satoa

Viime vuonna juhlittiin 90-vuotiasta Imatran Seudun Sähkö Oy:tä. Vuotta muistellaan varmasti hyvillä mielin niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, yhtiön johdon kuin henkilökunnankin parissa. Mutta miltä näyttää vuosi numeroina? Lue lisää

Laiteuutuudet

Keskuspölynimuri on vaihtoehto perinteiselle

Suomalaiset mieltävät keskuspölynimurin asennuksen kotiin usein hankalaksi ja vaikeaksi. Keskuspölynimurin asennus vie usein kuitenkin vain muutamia tunteja. Allaway on koonnut yhteen asiantuntijoiden käytännön vinkit, kuinka keskuspölynimurin asennus kotiin etenee vaihe vaiheelta. Lue lisää

Lämmitys

Aika siirtyä jäähdyttelemään?

Moni asunto voi muuttua helteellä tukalan kuumaksi. Jäähdytys kannattaa tehdä tehokkaasti, mutta energiaa tuhlaamatta. Lue lisää