Olisiko Suomesta sähköisen lentämisen edelläkävijäksi?

19.05.2020, klo 11:35Kommentteja 0

Lentoliikenteen runsaat hiilidioksidipäästöt puhuttavat. Yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista nykymuotoiselle lentoliikenteelle on lentokonekannan sähköistäminen. Tutkimuksen mukaan Suomi voisi olla sähköisen lentämisen edelläkävijämaa.

 

Maailmalla on yli 250 projektia, joiden tavoitteena on sähkölentokoneiden kehittäminen ja ilmailun sähköistäminen. Lentoliikenteen sähköistäminen on yksi 20-luvun kasvualoista. Monissa projekteissa kehitetään ja tutkitaan pystyyn nousevia ja laskeutuvia laitteitta, joilla voi kuljettaa esimerkiksi paketteja. Tällaisia lentokoneita kehitetään myös kaupunkien liikkumistarpeisiin.

Myös kiinteäsiipisten koneiden sähköistäminen on vauhdissa ja esimerkiksi Helsingin sähkölentokoneyhdistyksellä on Suomessa yksi sähkölentokone. Sähkölentokone voi mullistaa liikkumisen. Ilmastovaikutukset ovat pienet ja lentämisen suurin kuluerä eli käyttökustannukset ovat selvästi polttomoottorikoneita halvempia, kuten autopuolellakin.

Näköpiirissä on pienkoneiden sähköistyminen. Myös nykyisten pienkoneiden sähköistämisen uskotaan olevan merkittävää liiketoimintaa jo lähivuosina. Tällöin polttomoottori vaihdettaisiin sähkömoottoriin ja polttoainetankit akustoihin.

 

Suomesta edelläkävijä?

Varsinkin matkustajaliikenteeseen sopivien sähköisten lentokoneiden kehittäminen on vielä varhaisessa vaiheessa. Rajoituksensa asettavat niin koneiden paikkamäärä kuin akunkesto. Nämä haasteet tarjoavat Suomelle kuitenkin mahdollisuuden toimia uuden matkustusmuodon edelläkävijämaana.

– Nyt kehitteillä olevilla konemalleilla voitaisiin lentää noin 400 kilometrin matka kantaen noin kahtakymmentä matkustajaa. Suomessa kaupunkien etäisyydet osuvat melko hyvin tämän säteen sisälle. Lisäksi harvaan asuttuna, pienen väkiluvun maana ei koneen rajattu kantokapasiteettikaan muodostuisi samanlaiseksi ongelmaksi kuin vaikkapa muualla Euroopassa, kertoo tutkijatohtori Stefan Baumeister Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Nykyisten ennusteiden mukaan sähkölentokoneet voitaisiin ottaa kaupalliseen käyttöön niinkin pian kuin 2025.


Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Stefan Baumeisterin mielestä Suomi voisi olla edelläkävijä sähköisessä lentämisessä. Suomen välimatkat ja kenttäverkosto mahdollistaisivat jopa usean uuden kentän käyttöönoton. Ennusteiden mukaan sähkölentokoneet voisivat olla lyhyillä, alle 400 kilometrin matkoilla käytössä jo vuonna 2025.


Vastaus maakuntien lentoihin

- Nämä koneet tarvitsevat myös huomattavasti lyhyemmän kiitoradan kuin nykyiset lentokoneet. Tämä mahdollistaisi jopa kolmenkymmenen uuden lentokentän liittämisen Helsinki-Vantaalle lentävään verkostoon. Nykykoneille näiden kenttien kiitoradat ovat liian lyhyet, Baumeister kertoo.

Juuri kun on ajankohtaisesti keskusteltu Suomen lentoreitistön kattavuudesta, voivat sähkölentokoneet tuoda tähän ratkaisun ja reittiverkosto jopa kasvaa. Sähkölentokoneet parantavat myös reittien kannattavuutta pienempien käyttökustannusten myötä.

 

Kiistattomat päästöhyödyt

Ajallisesti lentäminen päihittää muut matkustamisen muodot leikiten. Fossiilisia polttoaineita käyttävien koneiden korvaaminen sähkölentokoneilla toisi päästöt muiden matkustusmuotojen tasolle, ihannetapauksessa jopa nollille.

– Riippuen matkan pituudesta ja lentokoneen mallista, vähentäisi nykyisen lentokonekannan korvaaminen sähkölentokoneilla kasvihuonepäästöjä 21 % – 64 %. Tämä luku saavutettaisiin nykyisellä sähköntuotannolla. Mikäli uusiutuvien energianlähteiden käyttö lisääntyy, voidaan lentäminen aikanaan muuttaa täysin kasvihuonepäästöttömäksi. Sähköisen lentämisen lisäämistä voidaan siis suositella vahvasti, Baumeister kertoo.

 

Tukipaketista rahaa lentämisen sähköistämiseen

Nykyisellä teknologialla sähkölentokoneella lentomatkustaminen vastaa päästöiltään suurin piirtein yksityisautoilua samalla matkalla. Junamatkustamisen päästölukemiin on kuitenkin vielä matkaa. Olennainen osa päästöjen vähentämistä onkin tapa, jolla sähköä tuotetaan.

– Myös Suomen valtio voisi vaikuttaa tekniikan kehittymisen vauhtiin. Esimerkiksi nykyinen koronakriisi on osunut lentoyhtiöihin todella kovaa ja ne tuskin tulevat selviämään ilman kädenojennusta valtion toimesta. Ehtona tukipaketeille voisikin toimia esimerkiksi se, että lentoyhtiöt velvoitetaan käyttämään resurssejaan lentokalustonsa korvaamista sähköisillä vaihtoehdoilla, pohtii Baumaister.

Teksti: Ari J. Vesa, Adato
Pääkuva: Helsingin sähkölentokoneyhdistys

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Huoneilmassa kevätpölyä?

Kevät on kuivannut kadut ja pihat. Monessa paikassa pihoja ja katuja on pesty, mutta kaikkea pölyä ei saada pois. Sisäilman parantamiseksi kannattaa puhdistaa ilmanvaihtoventtiilit ja vaihtaa suodattimet. Lue lisää

ISS omat uutiset

Puista vapaa sähkölinja -projekti etenee – jo 100 km säävarmaa sähkölinjaa!

Imatran Seudun Sähkön Siirron ja Metsänhoitoyhdistys Etelä-Karjalan yhteinen Puista vapaa sähkölinja -projekti on edennyt suunnitellussa vauhdissa. Projekti on edennyt hyvässä yhteistyössä maanomistajien kanssa, joita koko projektin piirissä on yhteensä noin 2000. Lue lisää

Energiatehokkuus

Maistiaisia 2020-luvun ruoasta

Ruokakulttuuri elää ja muuttuu. 2020-luvulla kasvisten käyttö lisääntyy ja pääsemme nauttimaan uudenlaisista mauista ja aterioista. Uutta voi syntyä myös vanhoista suomalaisista perinneruoista. Lue lisää

Vertailut

Kohti valkeaa hymyä

Hammasalan ammattilaiset suosittelevat sähköhammasharjaa. Sähköhammasharjaa suositellaan sen puhdistustehon vuoksi. Sähköhammasharjalla hampaat tulevat käsiharjalla harjaamista puhtaammiksi ja säännöllisellä sekä huolellisella harjaamisella pääset kohti valkeampaa hymyä. Vaihtoehtoja löytyy kaikissa hintaluokissa. Kokeilimme neljää sähköhammasharjaa. Lue lisää

Kodintekniikka

Sähkösavustimella helppo savustuskesä

Sähkösavustin on monipuolinen laite kesän ruuanlaitossa. Sähkövastuksella varustettuja savustuslaitteita on ollut markkinoilla jo pitkään. Sähkösavustimella valmistuu koko aromikas ateria kesäpöytään. Savustaa voi ympäri vuoden esimerkiksi kalaa, lihaa ja kasviksia. Lue lisää

Turvallisuus

Nauti lämmöstä ja säästä luontoa ja lompakkoa – Ikääntyvän lämmönjakokeskuksen kuntotarkastus kannattaa

Kuopion alueella yli 6100 kiinteistöä lämpiää kaukolämmöllä. Niistä jopa kaksi kolmesta kuluttaa enemmän energiaa kuin olisi tarpeen, arvioi Kuopion Energian asiantuntija, kaukolämmön myyntipäällikkö Teemu Tirkkonen. Lue lisää

Liikenne

Olisiko Suomesta sähköisen lentämisen edelläkävijäksi?

Lentoliikenteen runsaat hiilidioksidipäästöt puhuttavat. Yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista nykymuotoiselle lentoliikenteelle on lentokonekannan sähköistäminen. Tutkimuksen mukaan Suomi voisi olla sähköisen lentämisen edelläkävijämaa. Lue lisää

Pääkirjoitus

Juhlavuoden satoa

Viime vuonna juhlittiin 90-vuotiasta Imatran Seudun Sähkö Oy:tä. Vuotta muistellaan varmasti hyvillä mielin niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, yhtiön johdon kuin henkilökunnankin parissa. Mutta miltä näyttää vuosi numeroina? Lue lisää

Laiteuutuudet

Imuroi ja pese lattiat automaattisesti

iRobotin uusi Roomba 970-sarja käyttää Imprint™-linkkitekniikkaa ja pystyy yhteistyöhön Braava jet m6 -robottimopin kanssa. Tämän tekniikan avulla lattianpesu käynnistyy automaattisesti imuroinnin päätyttyä. Lisäksi on mahdollisuus käyttää iRobot HOME -sovellusta siivoustöiden ajoittamiseen ja seuraamiseen. Lue lisää

Lämmitys

Vuosikellosta vinkit kodin talotekniikan kunnossapitoon

Kodista kannattaa pitää huolta. Talotekniikan huolenpidolla asumismukavuus ja turvallisuus pysyvät kunnossa ja asuinkustannukset kurissa. Samalla kodin lämmön- ja sähkönkulutus pysyy kurissa. Asumisen vuosikello auttaa muistamaan, mitä eri vuodenaikoina kannattaa tehdä. Lue lisää