Sähköautolla pienimmät päästöt

21.09.2018, klo 07:30Kommentteja 1

Sähköauton lähipäästöt ovat nolla. Niiden lisääntymisellä onkin tulevaisuudessa iso merkitys kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Myös elinkaaripäästövertailussa sähköautot menestyvät polttomoottoriautoja paremmin.

Autojen päästöjä laskettaessa ei voida rajoittua vain käytönaikaisiin päästöihin. On tärkeää hahmottaa myös koko auton käyttöiän aikaiset päästöt. Nämä elinkaaripäästöt ovatkin ajankohtainen asia autoalalla, vaikka viime aikoina eniten keskustelua on herättänyt uusi päästöjen mittaustapa, joka muutti autojen hintoja syyskuun alusta Suomessa. Siinä huomioidaan vain ajon aikaiset päästöt, joissa sähköauto on omaa luokkaansa.

Käyttövoimalla on vaikutusta siihen, missä vaiheessa auton elinkaarta päästöt syntyvät. Elinkaareen kuuluvat ajoneuvon ja polttoaineen tuotanto jakeluteineen, raaka-aineineen sekä auton käytön aikaiset päästöt ja lopulta auton kierrätys. Käytön ajalta lasketaan myös huolloista ja kunnossapidosta syntyvät päästöt.




Valmistuksen osuus

Auton valmistamisesta hiilijalanjälkeen lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Valmistuksen osuus koko elinkaaren päästöistä riippuu siitä, miten paljon autolla ajetaan sen eliniän aikana ja mikä on auton käyttövoima.

Tarkasteltaessa suomalaisten autojen keskimääräisiä ajokilometrejä, on valmistuksen osuus elinkaaripäästöistä noin 10–15 prosenttia. Kierrättäminen vastaavasti vähentää valmistuksen päästöjä. Arvioidaan, että kierrättämällä vanha auto tehokkaasti, saadaan takaisin noin neljännes valmistuksen päästöistä, vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä.

 

Sähköauto ympäristöystävällisin

Sähköautot ja niihin liittyvä ympäristöystävällisyys herättävät vielä paljon tunteita. Todelliseen faktaan perustuvan tiedon löytäminen hakukoneella on haastavaa, varsinkin suomenkielellä. Hakija löytää runsaasti klikkiotsikoita, joiden takana sisällön paikkansapitävyys on hyvin kyseenalaista.

Tohtori Dr Maasten Messagie Belgian VUB-yliopistossa on koonnut yhteen ja analysoinut tutkimustietoa pistokehybridien, sähkö- ja polttomoottoriautojen elinkaaripäästöistä EU:n alueella. Analysoinnista on työstetty yhteenvetokatsaus belgialaiselle Transport & Enviroment (T&E) -organisaatiolle.

Tämä yhteenveto näyttää selvästi, miten elinkaaripäästöt ovat sähköautolla pienemmät kaikissa EU-maissa huolimatta siitä, miten sähkö on tuotettu. Paras tilanne on Ruotsissa, Ranskassa ja Suomessa, joissa sähköntuotannon päästöt ovat selvästi EU-keskiarvon alapuolella.

Sähköautoillakin suurin merkitys on käytön aikaisilla päästöillä, mutta ne kohdistuvat kokonaan energian tuotanto- ja jakeluketjuun. Eri maiden sähköntuotannon päästöt huomioiden, ovat sähköautojen elinkaaripäästöt erilaiset eri maissa.



Kaikki päästöt elinkaaren aikana

Kun autojen ympäristöystävällisyyttä tutkitaan elinkaarianalyysin perusteella, otetaan huomioon ympäristön kannalta merkittävät prosessit raaka-aineiden hankinnasta, valmistuksen ja käytön kautta kierrätykseen. Tällä menettelyllä estetään ongelmien siirtämistä paikasta toiseen. Jos tutkittaisiin vain käytön aikaisia päästöjä, olisi sähköauto vielä kokonaisselvityksen lukujakin huomattavasti ympäristöystävällisempi.

WTW-analyysissä (well-to-wheels) raaka-aineesta/energialähteestä renkaisiin, joka on elinkaarianalyysia suppeampi, otetaan huomioon auton käyttövoiman eli polttoaineiden ja sähkön aiheuttamat päästöt tuotannosta renkaisiin. WTW-analyysi voidaan jakaa vielä kahteen osaan, WTT-analyysiin (well to tank) eli raaka-aineesta/energialähteestä tankkiin/akkuun ja TTW-analyysiin (tank to wheels) eli tankista pyöriin. Autoja myytäessä ilmoitettavat päästöt kertovat tankista pyöriin osuutta eli polttoaineen kulutusta käytössä tietyn standardin mukaan selvitettynä. Senkin paikkansa pitävyys on polttomoottoriautoissa huonohko, vaikka mittaustapaa on muutettu syyskuun alussa. Todelliset päästöt ovat laboratoriossa, mallinnuksen mukaan tehtyjä päästöjä suuremmat.

 

Sähköautossa tuotannon päästöt suuremmat

Kun elinkaarianalyysissa otetaan huomioon myös ajoneuvon valmistuksessa syntyvät päästöt, todetaan 85 prosentissa elinkaaripäästöjä selvittävistä tutkimuksista autojen sähköistämisen lisäävän tuotannon aikaisia päästöjä. Merkittävin osuus näistä päästöistä tulee akkujen valmistamisesta.

Kaikissa tutkimuksissa todetaan kuitenkin WTW-päästöillä olevan selvästi suurin merkitys elinkaaripäästöjen kannalta. Valmistuksen tuottamien päästöjen merkitys korostuu, jos ajoneuvon käyttöikä oletetaan lyhyeksi, esimerkiksi vain 150.000 kilometriksi. Sähköauton valmistuksen päästöt olisivat tällaisella kilometrimäärällä eri lähteiden mukaan 46–81 grammaa CO2 kilometriä kohden. Jos auton käyttöiäksi lasketaan realistinen 250.000 kilometriä, alenevat päästöt 28–49 grammaan CO2 kilometrillä.


 

Auton kierrättäminen tärkeää

Autoteollisuus on jo vuosia panostanut auton kierrätettävyyteen. Autoja suunnitellessa huomioidaan myös kierrätettävyys elinkaaren päätteeksi. Autojen kierrätystä säädellään ELV-lainsäädännöllä (End of Life Vehicles). Lainsäädäntö takaa, että romuajoneuvoista saadaan talteen lähes kaikki materiaali ja valtaosa siitä saadaan kierrätettyä.

EU:ssa on tavoite nostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön osuutta vähintään 85 prosenttiin materiaaleista. Suomessa romuajoneuvojen kierrätys- ja hyödyntämisaste oli jo vuonna 2016 97 prosenttia. Kierrätyksessä saatavasta materiaalista noin 70 prosenttia on metallia.


Teksti: Ari J. Vesa


Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


kirjoitti pe 30. marraskuuta 2018 14.37.20

Biokaasulla ajo on vähäpäästöisintä

Sähköauton elinkaaren kasvihuonekaasupäästöt ovat 20-25 % pienemmät kuin bensalla tai dieselillä (EEA:n tuore selvitys). Vastaavasti biokaasuauton päästöt elinkaaren aikana ovat noin 85 % pienemmät kuin bensalla tai dieselillä kulkevilla. Eli biokaasu on noin 75 % vähäpäästöisempää kuin sähkö ja siis puhtain vaihtoehto. Suomen sähkö toki keskimäärin vihreämpää kuin EU:ssa, biokaasu silti vähäpäästöisempi vaihtoehto. Kaasuautot lisäksi edullisia ja hyvä valinta jo tänä päivänä.

Energiavinkit

Kynnysmatto vähentää siivoustarvetta

Pöly ja kenkien mukana sisään kulkeva märkä hiekka ja multa ovat kevään merkkejä, jotka lisäävät usein siivoustarvetta, varsinkin kun ikkunoista sisään tuleva auringonvalo tuo pölyt ja muun lian paremmin esille. Siivoaminen ei ole suuri energiankuluttaja, mutta esimerkiksi imurointiin ja lämpimällä vedellä tehtyyn lattianpesuun kuluu myös energiaa. Lue lisää

ISS omat uutiset

Asiakkaidemme tyytyväisyys on ennätysluokkaa

Syksy on mielenkiintoista aikaa Imatran Seudun Sähkön asiakaspalvelussa, sillä loppuvuodesta valmistuvat Energiateollisuuden vuosittain teettämän asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa saamme arvokasta palautetta asiakkailtamme joka päiväisestä työskentelystämme ja yhtiöstämme. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Älykäs kodintekniikka avuksesi: esineiden internet hakkerin silmin

Internettiin liitettävän kodintekniikan määrä lisääntyy. Aivan riskitöntä IoT-laitteiden kytkeminen verkkoon ei ole. Kannattaa lukea aina huolellisesti turvaohjeet ja nyt viimeistään kehittää itselle järjestelmä erilaisten salasanojen muistamiseen. Lue lisää

Liikenne

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Pääkirjoitus

Puista vapaat sähkölinjat turvaavat yhteiskunnan toimintaa

Ilman sähköä on vaikea elää. Sähkökatkot sammuttavat valot ja pimentävät telkkarin, eikä kahvia saa keitettyä. Talvella talot jäähtyvät. Pitkittyessään sähkökatkot mykistävät kännykän, pysäyttävät veden tulon ja sulkevat kaupat ja huoltoasemat. Vähitellen ruoka loppuu, liikenne pysähtyy ja tiedon välittämisessä otetaan tienvarsien ilmoitustaulut ja kuriirit käyttöön. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää