Sähköbussi latautuu pian myös pysäkillä

14.05.2014, klo 10:15Kommentteja 0

Sähköbusseja voidaan ladata vuoden kuluessa myös bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla, kun niitä on toistaiseksi ladattu vain varikolla.

VTT:n koordinoimassa eBusSystem-hankkeessa pilotoidaan automaattisten latausjärjestelmien käyttöä Espoossa Tapiolan–Matinkylän alueella linjalla 11 ensi vuoden alusta. Hankkeella tähdätään siihen, että sähköbussit ja niiden latausinfrastruktuuri voidaan rakentaa kokonaisuutena mahdollisimman kustannustehokkaasti

Automaattisia latausjärjestelmiä on ensin koekäytettävä Suomen oloissa ja saatava niistä käyttökokemuksia, ennen kuin järjestelmät otetaan laajemmin käyttöön. Pilotointi tapahtuu yhteistyössä Veolian eBus-projektin kanssa, ja Veolian operoimia sähköbusseja varustetaan automaattisella latauslaitteella. Tavoitteena on myös saada kokeiluun kaksi bussia lisää vielä tämän vuoden aikana. Reitin varrella oleva pilotointivaiheen latauspiste on suunnitteilla Tapiolaan.

Virroitin katolla

Käytännössä sähköbussin automaattinen lataus tapahtuu bussin katolle asennettavan virroittimen kautta, kun bussi ajaa esimerkiksi terminaaliin, päätepysäkille tai reitin varrella olevalle pysäkille, joiden yläpuolelle, noin 3 metrin korkeuteen on asennettu latausvirran syöttöpiste.

Latauksessa hyödynnetään mahdollisimman paljon sähköbussien normaaliin käyttöön liittyviä seisonta-aikoja, kuten aikataulun tasausta, odotusaikoja ja pysähdyksiä, bussilaitureita ja pysäkkejä, myöhemmin ehkä myös Matinkylään rakennettavaa bussiterminaalia. Esimerkiksi 2 minuuttia kestävällä 200 kilowatin latauksella voi ajaa sähköbussilla noin 6–8 kilometrin matkan. Tarvittavien latauspisteiden tai -kertojen määrä riippuu bussin akuston ja lataustehon mitoituksesta sekä reitin pituudesta.

Yli 100 sähköbussia 2018

HSL:n tavoitteen mukaan 8 % bussikannasta eli yli sata ajoneuvoa on sähköbusseja vuonna 2018. Sähköbussien lukumäärän kasvaessa tarvitaan automaattisia latauslaitteita, jotta kokonaisjärjestelmän kustannuksia saadaan pienennettyä ja tuotantoa tehostettua. Sähköbussit voivat tulla parhailla käyttöpaikoilla kaupunkiliikenteessä taloudellisesti kannattaviksi jo lyhyellä aikavälillä.

Suomeen on perustettu uusi yritys Ekabus Oy, jonka tavoitteena on kaupallistaa aiemmin eBus-projektissa kehitetty ja Veolian matkustajaliikenteessä testaama, VTT:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun toteuttama suomalainen testisähköbussi.

Akusto on sähköajoneuvon kallein komponentti, ja sitä pienentämällä ja sen mahdollisimman tehokkaalla käytöllä yhdistettynä soveltuvaan latausinfrastruktuuriin voidaan parantaa järjestelmien taloudellista kilpailukykyä. Reitille solmupisteisiin sijoitetut latauslaitteistot voivat lisäksi palvella useammilla linjoilla liikennöiviä sähköbusseja.

Joukkoliikenteen lisäksi erittäin potentiaalisia sovellusalueita sähköisille hyötyajoneuvoille ovat korkean käyttöasteen ja hyvin määriteltyjen työsyklien tai reittien teolliset tuotantoympäristöt, kuten kaivokset, logistiikka ja satamat.

Edistää kehitystä

eBusSystem-projekti on osa merkittävää kansallista ja teollisuusvetoista, VTT:n koordinoimaa ECV (Electric Commercial Vehicles) -verkostohanketta, joka panostaa sähköisten hyötyajoneuvojen ja työkoneiden sekä niiden järjestelmien kehitykseen. Vuosina 2014–2016 toteutettavissa, elinkeinoelämän kanssa verkottuneissa tutkimus- ja kehityshankkeissa on mukana 30 yritystä sekä VTT:n lisäksi Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Vaasan yliopisto.

ECV-verkostossa on merkittävästi uusia yritysten kehityshankkeita erityyppisille sähköisille ajoneuvoille, liikkuville koneille ja näiden komponenteille. Verkostossa on mukana 13 yritystä omilla yrityshankkeillaan. Tämän ohella 24 yritystä osallistuu rahoitusosuudella alan kehitystä tukevaan julkiseen tutkimusprojektiin. Koko verkoston projektivolyymi on noin 18 miljoonaa euroa.

Tutkimusaiheita ovat akkuteknologia ja sen sovellukset, sähköbussien suorituskyky, mallinnus ja komponentit, hybridisähköiset työkoneet sekä sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvät järjestelmätason lataustekniikka, sähköverkkoon kytkentä ja käyttövoimaenergian hallinta sekä konseptit eri käyttöympäristöissä.

eBusSystem-projekti

Verkoston kärkihankkeessa, eBusSystem-projektissa, ovat omilla rinnakkaisilla yrityshankkeillaan mukana Helsingin Seudun liikenne HSL, Fortum Oyj, Espoon kaupunki ja Lahden kaupunki.

eBusSystem keskittyy liikenne-, lataus- ja energiajärjestelmiin liittyvään kehitykseen, automaattisten latausjärjestelmien pilotointiin Suomessa, latauspalvelun kehittämiseen ja kaupunkisuunnittelun sekä -infran liityntöihin. Tavoitteena on luoda kehittynyttä kotimarkkinaa ja saada myös uusia kaupunkeja liittymään mukaan sähköisen joukkoliikenteen kehitykseen. eBusSystem linkittyy läheisesti Espoossa käynnissä olevaan Veolian eBus-hankkeeseen.

Lisätietoja: www.ecv.fi

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Pienillä teoilla säästöä ja mukavuutta

Kesäkausi on kääntynyt reilusti loppupuolelle ja syksy kolkuttelee ovella. Tämä tarkoittaa usein lehtien, kuran, hiekan ja kivien tarttumista kengänpohjiin. Hyvä kynnysmatto vähentää imuroinnin ja siivouksen tarvetta ja säästää siis aikaa ja sähköä. Lue lisää

ISS omat uutiset

Imatran Seudun Sähkönsiirto nostaa sähkön siirtohintoja 1.7.2019 alkaen. Hinnankorotuksen vaikutus verolliseen siirtohintaan on keskimäärin 11,2 %.

Sähkön siirtohinta muodostuu perusmaksusta ja kulutuksen mukaan määräytyvästä osasta sekä sähkö- ja arvonlisäverosta. Heinäkuussa voimaan astuva hinnankorotus kohdistuu sekä perus- että kulutusmaksuun. Lue lisää

Energiatehokkuus

Pihoille kaivataan valoa

Pihan kulkureittien valaiseminen on kyselyn mukaan pihojen tärkein sähköistysaihe. Pihalle kaivataan myös pistorasioita kausivaloille sekä sähköisille työkaluille. Nyt on oikea aika suunnitella pihan sähköistyksen parantaminen ja toteuttaa se kesän aikana ennen syksyn pimeitä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

Paahtohillossa maistuu kinuski

Kotimaiset omenat ovat joskus onnettomia rääpäleitä. Niiden kuoriminen ja keittäminen hilloksi ei aina innosta. Joskus taas pihalla kasvavat puut tuottavat niin suuren sadon, että kaikkia hedelmiä ei jaksaisi hyödyntää. Uunissa paistuva paahtohillo on kuitenkin suuri helpotus omenahillon ystäville. Lue lisää

Turvallisuus

Kun aloitat rakentamissuunnittelun MUISTA SÄHKÖT

Rakentaminen on mittava projekti, johon kuuluu olennaisena osana rakennuksen sähköistäminen. Sähköä tarvitaan heti kun rakentaminen aloitetaan, jopa jo ennen rakennustöitä. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Pääkirjoitus

Juhlavuoden satoa

Viime vuonna juhlittiin 90-vuotiasta Imatran Seudun Sähkö Oy:tä. Vuotta muistellaan varmasti hyvillä mielin niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, yhtiön johdon kuin henkilökunnankin parissa. Mutta miltä näyttää vuosi numeroina? Lue lisää

Laiteuutuudet

Keskuspölynimuri on vaihtoehto perinteiselle

Suomalaiset mieltävät keskuspölynimurin asennuksen kotiin usein hankalaksi ja vaikeaksi. Keskuspölynimurin asennus vie usein kuitenkin vain muutamia tunteja. Allaway on koonnut yhteen asiantuntijoiden käytännön vinkit, kuinka keskuspölynimurin asennus kotiin etenee vaihe vaiheelta. Lue lisää

Lämmitys

Aika siirtyä jäähdyttelemään?

Moni asunto voi muuttua helteellä tukalan kuumaksi. Jäähdytys kannattaa tehdä tehokkaasti, mutta energiaa tuhlaamatta. Lue lisää