Sähköisissä kulkuvälineissä on valinnanvaraa: kaikki eivät sovellu katukäyttöön

23.05.2018, klo 20:42Kommentteja 1

Sähköpyörien ja muiden sähköisten kulkuvälineiden odotetaan lisääntyvän pyöräteillä ja kaduilla. Kaikki myynnissä olevat laitteet eivät kuitenkaan ole laillisia yleisille teille.

Osa sähköpyöristä vaatii rekisteröinnin ja liikevakuutuksen, mutta onneksi suurin osa sähköpyöristä sekä sähkö- ja tasapainoskoottereista on katulaillisia. Keräsimme yhteen näitä laitteita koskevia määräyksiä.

Tutkimusten mukaan sähköavusteisen pyörän käyttäminen parantaa kuntoa ja tuo mukanaan terveyshyötyjä. Sähköavusteisen pyörän hyötyjä on tutkittu muun muassa Tanskassa, Norjassa, Hollannissa ja Belgiassa, joissa sähköpyöriä on huomattavasti suurempi osa pyöräkannasta kuin meillä Suomessa.

Tutkimusten mukaan sähköavusteisella pyörällä poljettaessa täyttyvät terveysliikunnan suositukset kaikilla avustustasoilla. Tietenkin fyysinen kuormitus jää sähköavusteisella pyörällä pienemmäksi, mutta toisaalta pieni avustus tekee pyöräilystä mukavampaa ja sähköpyörän hankinta näyttää lisäävän pyöräilyä.

Sähköpyörä on erinomainen ratkaisu myös niille, jotka kokevat pyöräilyn epämiellyttäväksi tai jopa raskaaksi. Sähköavustus tekee pyöräilystä mukavampaa ja kevyempää ja avustuksen suuruutta voi säätää ajaessa itselle sopivaksi. Esimerkiksi työmatkakäytössä voi polkea töihin suurimmalla avustuksella, jotta hiki ei nouse pintaan ja palata takaisin pienemmällä avustuksella ja panostaa enemmän kunnonkohottamiseen.

Sähköpyörä on myös monelle huippukuntoiselle ja maastossa viihtyvälle ratkaisu, josta he eivät kerran hankittuaan luovu. Sähköpyörällä sujuvat pidemmätkin lenkit ja vaikeimmatkin maastot.

 

Sähköpyörä verrattavissa tavalliseen polkupyörään

Sähköavusteiset polkupyörät, joiden maksimiteho on yleensä 250 W ja joissa sähkömoottorin avustus loppuu 25 kilometriin tunnissa, ovat täysin verrattavissa normaaliin polkupyörään. Näitä pyöriä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa, vaan ne menevät vakuutusyhtiöissä kotivakuutuksen piiriin. Suurin osa myytävistä sähköpyöristä on juuri tällaisia pyöriä. Ajoneuvolain mukaan tasapainolaudat, sähköpotkulaudat ja muut sähköllä kulkevat laitteet sekä maksimissaan 25 km/h kulkevat sähköavusteiset polkupyörät rinnastetaan jalankulkijoiksi.

Trafin mukaan sähköavusteisiin polkupyöriin, joiden maksiminopeus on 25 km/h sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, vaikka moottoriteho olisi suurempi kuin 250 W. Tämän mukaan vielä 1000 watin (1 kW) moottorilla varustettuun, maksimissaan 25 km/h kulkevaan sähköavusteiseen pyörään sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia ja ne eivät vaadi rekisteröintiä.



Nopeuden kasvu ja kaasukahva tuo vakuutusvelvollisuuden

Jos pyörään lisätään säädin, ”kaasukahva”, eikä pyörä ole enää vain sähköavusteinen tai jos nopeus nostetaan yli 25 kilometrin tunnissa, muuttuu tilanne ja pyörälle tulee vaatimuksia vakuutusten ja rekisteröinnin suhteen. Sähköllä kaasukahvasta kulkeva pyörä vaatii vähintään liikennevakuutuksen.

Kun sähköpolkupyörän nopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa, pitää pyörään ottaa liikennevakuutus. Tällainen pyörä ei myöskään enää edellytä välttämättä polkemista eli se ei ole sähköavusteinen, vaan se voi kulkea myös säätimestä, ”kaasukahvasta” vauhtia säätämällä.

Yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat tai säätimellä käytettävät sähköpyörät vakuutetaan kevyinä moottoriajoneuvoina ja niihin voi liikennevakuutuksen lisäksi ottaa myös vapaaehtoisen kaskuvakuutuksen. Vakuutusluokka näillä pyörillä on sama kuin mopoissa. Tässä luokassa rakenteellinen nopeus saa olla enintään 45 kilometriä tunnissa.

Nopea sähköpyörä on viranomaisten silmissä mopo ja sen mukaan myös rekisteröitävä. Kustannuksia rekisteröinnistä tulee noin 200 euroa. Rekisteröitävään pyörään kiinnitetään samanlainen rekisterikilpi kuin mopoon ja pyöräillessä on oltava mukana myös rekisteriote.




Jalkakäytävällä avustavia liikkumisvälineitä

Kaupoista löytyy myös jalankulkua avustavia ja korvaavia liikkumisvälineitä, kuten sähköpotkulautoja ja tasapainolautoja, joilla saa kulkea jalkakäytävällä, jos ne kulkevat maksimissaan 15 kilometriä tunnissa. Koska tarkkoja määräyksiä näille kulkuneuvoille ei esimerkiksi valojen tai muiden turvaominaisuuksien suhteen ole, on tulkittu, että mikä ei erikseen ole kiellettyä on sallittua. Kannattaa kuitenkin muistaa jalkakäytävällä liikuttaessa, että laitteilla saa liikkua kävelynopeutta.

Kun nopeus kasvaa, pitää näilläkin sähköisillä laitteilla siirtyä pyörätielle. Katulaillisille tuotteille on tässä ryhmässä maksiminopeus 25 kilometriä tunnissa ja moottorikoko rajoitettu yhteen kilowattiin.

 

Lisää kevyistä sähkökäyttöisistä liikuntavälineistä kesän aikana sähköisissä kanavissa. Luvassa esimerkiksi esittelyjä ja koeajoja ym.

Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: Shutterstock

 

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


kirjoitti to 24. toukokuuta 2018 19.38.06

Ei ihan

Alle 1 kW pyörä jossa käsikaasu ja kulkee polkematta max. 25 km/h ei vaadi rekisteröintiä. Varmistettu viime viikolla Trafilta.

Energiavinkit

Pienillä teoilla säästöä ja mukavuutta

Kesäkausi on kääntynyt reilusti loppupuolelle ja syksy kolkuttelee ovella. Tämä tarkoittaa usein lehtien, kuran, hiekan ja kivien tarttumista kengänpohjiin. Hyvä kynnysmatto vähentää imuroinnin ja siivouksen tarvetta ja säästää siis aikaa ja sähköä. Lue lisää

ISS omat uutiset

Imatran Seudun Sähkönsiirto nostaa sähkön siirtohintoja 1.7.2019 alkaen. Hinnankorotuksen vaikutus verolliseen siirtohintaan on keskimäärin 11,2 %.

Sähkön siirtohinta muodostuu perusmaksusta ja kulutuksen mukaan määräytyvästä osasta sekä sähkö- ja arvonlisäverosta. Heinäkuussa voimaan astuva hinnankorotus kohdistuu sekä perus- että kulutusmaksuun. Lue lisää

Energiatehokkuus

Pihoille kaivataan valoa

Pihan kulkureittien valaiseminen on kyselyn mukaan pihojen tärkein sähköistysaihe. Pihalle kaivataan myös pistorasioita kausivaloille sekä sähköisille työkaluille. Nyt on oikea aika suunnitella pihan sähköistyksen parantaminen ja toteuttaa se kesän aikana ennen syksyn pimeitä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

Paahtohillossa maistuu kinuski

Kotimaiset omenat ovat joskus onnettomia rääpäleitä. Niiden kuoriminen ja keittäminen hilloksi ei aina innosta. Joskus taas pihalla kasvavat puut tuottavat niin suuren sadon, että kaikkia hedelmiä ei jaksaisi hyödyntää. Uunissa paistuva paahtohillo on kuitenkin suuri helpotus omenahillon ystäville. Lue lisää

Turvallisuus

Kun aloitat rakentamissuunnittelun MUISTA SÄHKÖT

Rakentaminen on mittava projekti, johon kuuluu olennaisena osana rakennuksen sähköistäminen. Sähköä tarvitaan heti kun rakentaminen aloitetaan, jopa jo ennen rakennustöitä. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Pääkirjoitus

Juhlavuoden satoa

Viime vuonna juhlittiin 90-vuotiasta Imatran Seudun Sähkö Oy:tä. Vuotta muistellaan varmasti hyvillä mielin niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, yhtiön johdon kuin henkilökunnankin parissa. Mutta miltä näyttää vuosi numeroina? Lue lisää

Laiteuutuudet

Keskuspölynimuri on vaihtoehto perinteiselle

Suomalaiset mieltävät keskuspölynimurin asennuksen kotiin usein hankalaksi ja vaikeaksi. Keskuspölynimurin asennus vie usein kuitenkin vain muutamia tunteja. Allaway on koonnut yhteen asiantuntijoiden käytännön vinkit, kuinka keskuspölynimurin asennus kotiin etenee vaihe vaiheelta. Lue lisää

Lämmitys

Aika siirtyä jäähdyttelemään?

Moni asunto voi muuttua helteellä tukalan kuumaksi. Jäähdytys kannattaa tehdä tehokkaasti, mutta energiaa tuhlaamatta. Lue lisää