Latauspisteitä sähköautojen yleistymisen tahtiin

09.01.2019, klo 13:40Kommentteja 0

Liikenteen sähköistämisen nosto ilmastotavoitteiden saavuttamisen keinoksi on herättänyt kiinteistöt ja asukkaat miettimään sähköautojen latauksen järjestämistä pihoille. Toteutus on yksinkertainen, kunhan edetään säädösten ja taloyhtiöiden päätäntämekanismien mukaan.

Latauspisteen asennus taloyhtiön parkkipaikalle.

Suuri osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Keskusteluun on noussut kysymyksiä siitä, miten latauspisteet ovat taloyhtiöiden tiloihin teknisesti järjestettävissä, millaisia latauslaitteistoja voidaan taloyhtiöihin rakentaa ja mm. siitä, miten lataamisen energiakustannukset saa luotettavasti kohdennettua lataajien maksettavaksi sekä millaisia apuvälineitä tähän tarvitaan.

Taloyhtiön kannattaa pyytää sähköautolatauksen yksityiskohdat tunteva sähköalan ammattilainen kertomaan ratkaisuista ja kustannuksista esimerkiksi taloyhtiön kokoukseen. Asiantuntijan kanssaan voi myös pohtia sitä, millaiset ovat käyttäjien tarpeet, millaisia latauksia voidaan alkuvaiheessa sallia sekä milloin ja miten on syytä alkaa investoimaan parannuksiin.

Mitä latausjärjestelmältä halutaan?

Ensimmäinen selvitettävä asia on se, mitä latausjärjestelmältä halutaan? Halutaanko taata taloyhtiön asukkaille yön yli latauksessa tietty määrä kilometrejä tai tietty määrä kilometrejä esimerkiksi tunnin latauksella?

Haluttu toimintasäde ja latauksen nopeus muodostavat tärkeimmät kriteerit latausjärjestelmälle. Avuksi tähän pohdintaan kannattaa ottaa henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016: Suomalainen liikkuu keskimäärin 41 km päivässä ja 15 km yhdellä siirtymällä.

Kotilatausta suunniteltaessa voi huomioida, että yleensä hidas lataus riittää päivän ajotarpeeseen. Näin myös talonyhtiön sähköjärjestelmän tehot riittävät useammalle lataajalle ilman suuria remontteja. Sähköauton akku on päivittäiskäytön jälkeen harvoin tyhjä ja yöaikaisen latauksen tarve pystytään täyttämään hitaalla latauksella. Kiireisimmissä tapauksissa sähköautoilija voi turvautua pikalatauspisteisiin, joiden määrä lisääntyy automäärien kasvaessa.

Älykäs latausjärjestelmä esimerkiksi raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä, kuvassa Etolpan vaihtoehto.

Latauskustannusten kohdennus

Suunnitteluvaiheessa on myös päätettävä latauskustannusten kohdennus; riittävätkö käyttäjien mittarit, jotka luetaan määrävälein, vai onko parempi valita älykäs latausjärjestelmä, joka raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä.
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Matti Orrberg ja Voltmen Oy:n toimitusjohtaja Janne Skogberg rauhoittelevat kustannuksista huolestunutta kansaa.

- Kun sähköautoilijat ovat vielä toistaiseksi selkeä vähemmistö, kaikkia taloyhtiön autopaikkoja ei tarvitse heti muuntaa sähköautojen latauspisteiksi.
Harkiten hyvää tulee

Yksi vaihtoehto latauspisteiden järjestämisessä on pitkän ajan suunnitelma, jonka voi toteuttaa vaiheittain sähköautojen lisääntyessä. Yleensä alkuun päästään vanhoilla lämmityspisteillä vaihtamalla vain kotelo lataukseen sopivaksi. Kaapeloinnin voi uusia myöhemminkin. Joitakin teknisiä edellytyksiä on kuitenkin huomioitava.

Tarvittava energiamäärä perustuu siihen, kuinka paljon ajokilometrejä halutaan taata latausaikana. Ja mitä nopeammin energiaa halutaan ladata sitä enemmän tarvitaan tehoa. Sähköautolatauspisteiden hankinnan yhteydessä tulisi varmistaa, että kiinteistön sähkökeskukset sekä liittymis-, nousu- ja ryhmäkaapelointi ovat riittäviä, niin etteivät sähköt katkea ylikuormitustilanteessa.

Kannattaa muistaa, että sähköauton akku ei ole useimmiten tyhjä, kun auto parkkipaikalle ajetaan ja että päivittäiset ajomatkat ovat monella laskettavissa muutamassa kymmenessä kilometrissä. Julkiset pikalatauspisteet teiden varsilla ja kaupungeissa ovat ratkaisu suurempaan lataustarpeisiin.

Ei yksittäisiä, erilaisia latauspisteitä

- Osakkaiden yksittäin hankkimat eri tyyppiset latauslaitteet eivät ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu. Kannattaa edetä harkiten ja tehdä taloyhtiölle kokonaisvaltainen suunnitelma, jolla varmistetaan tehon riittävyys ja laitteiden yhteensopivuus.

- Älykäs latausjärjestelmä huolehtii latausten ohjauksesta ja tehotasapainosta eikä välttämättä ole tarvetta parantaa koko kiinteistön sähkönjakelua, muistuttaa Orrberg.

Latausmahdollisuus taattava kaikille

Aika usein taloyhtiöiden autopaikat ovat asukkaille nimettyjä, jolloin sähköauton latausmahdollisuus – vaikka sitten pienempitehoisenakin – on taattava jokaiselle asukkaalle. Ratkaisu, jossa taloyhtiöllä olisi sähköautoilijoiden yhteiskäytössä oleva latauspaikka, on käytännössä hankala eikä siksi suositeltava.

- Kukaan ei halua lähteä yömyöhään siirtämään autoaan ja tekemään tilaa seuraavalle lataajalle, toteaa Janne Skogberg.

Jos tavoitellaan ARA-tukea, latausvalmius kannattaa tehdä kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille.

Teksti: Ari J. Vesa, Kuvat: Mikko Arvinen ja Tuomas Sauliala

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Energiavinkit

Vapauta lämpö liikkeelle

Talven pakkaskausi on täällä. Viimeistään nyt kannattaa vapauttaa lämpö liikkeelle, jos se on tähän asti ollut pysäytettynä kalusteiden tai verhojen taakse. Pattereiden edessä tarvitaan 30 senttimetriä vapaata tilaa, jotta lämpö pääsee leviämään asuntoon. Lue lisää

ISS omat uutiset

Sähköt poikki kaksi viikkoa keskellä talvea: Alueellinen yhteistoimintaharjoitus -Jäätyvä 2018 testaa valmiuksia

Etelä-Karjalassa järjestetään marraskuussa 2018 Jäätyvä-harjoitus, jolla kehitetään alueen varautumista vakaviin häiriötilanteisiin, ja jopa poikkeusoloihin. Harjoitustilanteena on vakavan sääilmiön aiheuttama kaksi viikkoa kestävä, laaja-alainen sähkönjakelun häiriö. Häiriö johtaa lopulta täydelliseen black out –tilanteeseen, jossa alueen yksityishenkilöt, yritykset ja viranomaiset joutuvat selviytymään ilman sähköä. Lisäväriä harjoitukseen tuo se, että häiriön ajatellaan tapahtuvan vuoden pimeimpään ja kylmimpään aikaan. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kausivaloilla tunnelmaa pimeyteen

Kausivalot tuovat mukavaa piristystä pimeään kauteen. Viimeistään nyt on taas aika kaivaa ne esiin. Ei kannata miettiä pelkkiä jouluvaloja, vaan laajemmin valojen tuomaa viihtyisyyttä. Nykyaikaiset koristevalot ovat energiatehokkaita, niiden energiankulutus on pieni. Käytä kausivalojen rinnalla myös oikeita kynttilöitä huomioiden niiden vaatimat turvallisuusvaatimukset. Lue lisää

Vertailut

Urheilukellolla potkua oman kunnon kehittämiseen

Päälle puettava tekniikka yleistyy ja siltä odotetaan tulevaisuudessa paljon. Visioissa tekniikalla seurataan päivittäistä hyvinvointimme ja siitä odotetaan myös terveytemme seuraajaa. Päälle puettava tekniikka voi olla esimerkiksi lääkärin työkalu, jolla tiedot potilaan voinnista välittyvät terveydenhuollon käyttöön. Lue lisää

Kodintekniikka

Pelaamiseen uutta potkua

Pelaaminen saa ensi vuonna uutta potkua, kun langattomat Oculus Quest -virtuaalilasit ja Microsoftin ja Googlen pilvipelit haastavat perinteisen konsolipelaamisen. Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Liikenne

75000 sähköauton latauspistettä yhdellä asiakkuudella

Jaguar on ensimmäisenä sähköautovalmistajana mukana verkostossa, jossa yhdellä asiakkuudella on tarjolla Suomessa lähes 1000 latauspistettä ja koko Euroopassa 75000 latauspistettä. Tämä palvelu tarjoaa latauksen helppoutta, jota sähköautoilijat ovat kaivanneet. Lue lisää

Pääkirjoitus

Virkeä 90-vuotias

Yhtiön hallitus, tilintarkastajat, hallintoneuvosto ja vielä lopuksi toukokuun alussa pidetty yhtiökokous ovat vahvistaneet Imatran Seudun Sähkö-konsernin 89. tilinpäätöksen. Näitä lukuja katsellessa voi todeta, että korkeasta iästään huolimatta, tämä ”vanhus” on edelleen hyvässä ja energisessä kunnossa. Lue lisää

Laiteuutuudet

Vaihda kiukaan ulkoasua vaikka joka kuukausi

Narvin uusi kotimainen Style-kiuas on tyylitietoisen saunojan valinta, joka tuo uusia mahdollisuuksia saunan sisustamiseen. Kiuas päällystetään laatoilla, jotka voi valita saunan muihin pintoihin sopiviksi. Kiukaan ulkoasu muuttuu helposti laatoitusta vaihtamalla. Lue lisää

Lämmitys

Näillä vinkeillä kylmä patteri lämpimäksi

Patteri kylmänä, vaikka termostaatti on täysin auki? Lämmitysjärjestelmä ei silti ole välttämättä viallinen. Syy voi olla ilma patterissa tai jumiutunut termostaattiventtiili. Lue lisää